Myklebust Verft til Kleven skal bygge to nye ferjer med batteriteknologi for fergerederiet FosenNamsos Sjø.

Personbilfergene som er designet og utviklet av Multi Maritime skal leveres i slutten av 2018. Da skal de 106 meter lange ferjene med plass til 130 personbiler  settes inn i sambandet Flakk – Rørvik.

Batteridrift

– Det skjer mye spennende utviklingsarbeid innen batteriteknologi som gir mer miljøvennlig transport til havs, og vi ønsker å være en viktig partner i denne utviklingen, sier Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen i en pressemelding.

Konsernet har flere andre fartøy med ulike batteriløsninger i ordreboka, blant annet to nye hurtigruteskip. Verftet har i tillegg blant andre en yacht og to ankerhåndteringsfartøy under bygging.

Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai.

Kort ladetid

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men den korte liggetiden ved kai på bare 4 minutter vil det ikke være nok lading til å basere seg på dette.

Fartøyene utrustes med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 prosent på biodiesel.

– Vi er fornøyde med å ha fått på plass denne viktige kontrakten med Kleven og ser fram til et konstruktivt samarbeid til ferjene blir levert i slutten av 2018. Det blir en hektisk tid med bygging av nye fartøy, sier administrerende direktørGrete Fuglem Tennås i FosenNamsos Sjø i samme pressemelding.