Illustrasjon: Multi Maritime

Havyard skal bygge tre
el-ferger for Fjord1

Kontrakten har en verdi på rett under en halv milliard kroner.

Fergene har design fra Multi Maritime i Førde og blir bygget ved Havyard Ship Technology i Leirvik i Hyllestad kommune.

– Det er en viktig kontrakt, som vi setter pris på i disse tider, sier administrerende direktør Geir Johan Bakke i Havyard.

Ferdige i 2018

Arbeidet med fergene starter umiddelbart, og den første fergen skal leveres i midten av mai 2018. De to siste skal være klare mot slutten av 2018.

Skrogbyggingen blir satt ut, og det første skroget vil være klart for utrustning i Leirvik mot slutten av 2017.

Bakke legger ikke skjul på at de måtte strekke seg langt for å lande kontrakten.

Fakta

Spesifikasjoner på fergene

  • Lengde: 66,40 meter
  • Bredde: 14,20 meter
  • Batterikapasitet: ca 1 MW
  • Lastekapasitet: 50 personbiler (PBE), 6 vogntog (VTE) Passasjertall: 195
  • Batteri: Batteriene vil bli ladet opp hver gong ferjene legger til kai, med strøm frå automatiserte ladestasjoner på fergekaiene.
  • Energiforbruk: Skrogform, propellanlegg, varme- og ventilasjonsanlegg med mer, er optimalisert for lavest mogleg energiforbruk. Med det automatiske fortøyningssystemet kan fergene holdes inntil kaiene uten propellkraft.

Kilde: Fjord1

– Det er tid for det nå – konkurransen er tøff. Vi må stå opp tidlig om morgenen for å tjene penger på denne kontrakten, men det akter vi å gjøre, sier han.

Verftet i Sogn konkurrerte hovedsakelig mot verft i Tyrkia, opplyser han. Selv om Havyard ikke slår tyrkerne på pris, har endringer i valutakursene gjort forskjellen mindre, og prisene i Tyrkia har økt, sier Bakke.

Her kan du dele denne saken med andre på Facebook!

Krysser fingrene for Bergen

Dette blir de første diesel-elektriske fergene som bygges i Leirvik.

– Vi har to ferger fra Torghatten inne til ombygging for hybriddrift nå, så vi lærer mye av det, sier Bakke.

Batteriene i fergene skal lades både fra land, og av diesel-motorene.

Nå krysser Bakke fingrene for at Norwegian Electric Systems i Bergen, som de eier 50 prosent av, vinner kampen om den diesel-elektriske leveransen.

Les også: Slik vil Havyard bygge supply-skip om til brønnbåter

– Det vil redusere risikoen vår med kontrakten betydelig.

– Det er svært gledelig at Fjord1 har valgt Havyard Ship Technology til dette oppdraget. Kontrakten viser at vi er konkurransedyktige i særdeles sterk konkurranse med både norske og utenlandske verft. Vi håper og tror at dette bare er starten på et langt og godt forhold til Fjord1, sier salgsdirektør ved Havyard Ship Technology, Lars Conradi Andersen i en pressemelding.

Sikrer sysselsetting

De tre kontraktene er svært viktig for Havyard i disse tøffe tider, og ordreboken forøvrig består av en brønnbåt for levering i mai og to service-fartøy for levering neste år.

– Denne kontrakten er veldig viktig for de ansatte i Leirvik. Det er viktig for oss å ha noe å se frem til, sier Bakke i Havyard.

Aktiviteten kommer likevel til å falle til neste år sammenlignet med i år.

– Vi satser også på reparasjoner og ombygging, et marked hvor det virker som det er god aktivitet om dagen. Men det er klart disse fergene er et viktig bidrag.

To av fergene som skal bygges ved Havyard Ship Technology skal inn på Brekstad-Valset, der Fjord1 tar over som operatør i 2019, og den tredje skal gå mellom Husavik og Sandvikvåg i Hordaland.