– Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

hurtigrute_

Hurtigrutens konsernsjef Dan Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven, Ståle Rasmussen, offentliggjorde torsdag avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Foto: Hurtigruten

Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

Det første skal stå ferdig juni 2018. Det andre skal være klar sommeren etter.

Største kontrakt noensinne

Oppdraget betyr økt aktivitet i Ulsteinvik i år framover.

– Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen i samme pressemelding.

10 år siden forrige nybygg

I øyeblikket er rederiet igang med totaloppgradering av fire nittitallsskip og ombygging av nyinnkjøpte MS Spitsbergen for en halv milliard kroner på Fosen.

Les også: Den utrolige historien til Hurtigrutens nyinnkjøpte skip

Men det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram.

Fakta

Hurtigrutens nye skip

  • Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann, med isforsterket skrog
  • Antall passasjerer: 600
  • Antall lugarer: 300
  • Lengde 140 m
  • Bredde 23 m
  • Dyptgående: 5,3 m

 

I denne prosessen har Hurtigruten vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

– Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Miljøvennlig teknologi

Skipene som designes og utvikles av Rolls-Royce, vil bli spesialtilpasset opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan også seile langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.

– Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam.