Administrerende direktør Rolf Andreas Wigand i Vestdavit. Foto: Line Ørnes Søndergaard

Bergen har klart seg, men Stavanger sliter

Samlet sett har ikke næringslivet i Bergen hatt noen krise, men i Stavanger står det verre til, hevder sjeføkonom.

– Det er i Stavanger at oljeprisfallet har skapt krise for næringslivet. Langt flere bedrifter er der ensidig avhengig av rene oljeoppdrag. Og mange av disse bedriftene har ennå ikke klart å omstille seg mot andre markeder, sier Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom i Sparebank1 SR-Bank til Bergens Tidende.

Rolf Andreas Wigand, som er administrerende direktør i den bergensbaserte bedriften Vestavidt AS, kjenner seg igjen i beskrivelsen.

– Vi hentet rundt halvparten av omsetningen vår fra oljerelatert virksomhet i 2012. I dag er bare 20 prosent av aktiviteten rettet mot dette markedet, sier Wigand.

Bedriften han leder har 32 ansatte, holder til på Laksevåg og leverer davitløsninger til livbåter. En davit er kranene som sørger for at livbåtene settes trygt på sjøen, og holdes klar av skroget.

KyrreBle bevisst oljeavhengigheten

– Etter finanskrisen så vi at vi var sårbare overfor endringer i olje- og gassindustrien. Vi tok da et strategisk grep for å bli mindre avhengig av aktivitetsendringene i olje- og offshoreindustrien. I praksis har det betydd at vi de siste seks årene har satset mye mer mot marine- og kystvaktmarkedet internasjonalt, sier Wigand.

Det har de lykkes med, og derfor holdt en nokså jevn omsetning og lønnsomhet også etter at oljeprisen stupte i 2014.

– Vi har også merket lavere aktivitet i oljedelen av markedet både i år og i fjor, men vi har stort sett klart å kompensere med vekst i andre markeder, og har ikke måttet redusere bemanningen, sier Vestdavit-sjefen.

Vrir aktiviteten til andre markeder

Knudsen kan forsikre Wigand om at Vestdavit slett ikke er den eneste bergensbedriften som har snudd mye av aktiviteten bort fra markeder som handler om olje- og offshore, og over i andre markeder.

I forbindelse med bankens jevnlige konjunkturmålinger har sjeføkonomen dukket ned i dette materialet og analysert forskjellene mellom Bergen og Stavanger.

– I målingene vi da gjør kategoriserer vi også bedriftene ut fra hvor stor andel av deres salg som går til oljerelaterte kunder. Da opplever vi at en rekke bedrifter, som Vestdavit, plutselig har en langt mindre andel av omsetningen mot kunder som lever av olje. Det gjelder nesten alt av bedrifter fra blomsterhandlere, til it-bedrifter og bemanningsselskaper, sier Knudsen.

Les hele saken hos Bergens Tidende