Byggingen av broer og flammetårn til Statoils Johan Sverdrup-felt skal sysselsette 300 personer på det meste, og skal vare i minst to år.

Det var 2. juni at Rosenberg-sjef Jan Narvestad fikk en telefon fra utbyggingsdirektør for Johan Sverdrup-feltet i Statoil, Kjetel Digre.

Da kom gladmeldingen om at Rosenberg hadde blitt tildelt kontrakten for bygging av tre gangbroer og to flammetårn til gigantprosjektet. Kontrakten har en verdi på 600 millioner kroner.

Fredag, nøyaktig seks måneder senere, kunne lærlingen Habidullah Sigiqi sette i gang maskinen som gjorde det første stålkuttet på prosjektet.

– Vi gleder oss til å slutte å koste gulv og begynne å jobbe, sier han til Aftenbladet.

Milepæl

– Dette er feiringen av den første milepælen, og nå starter den fysiske byggingen, sa Narvestad til de mange ansatte som var samlet i verkstedhallen på Buøy i Stavanger.

Selv om det som skal bygges på Rosenberg bare er en liten del av et veldig stort puslespill, betyr dette prosjektet veldig mye for Stavangers hjørnesteinsbedrift.

Det betyr at noen av de over 50 ansatte som har vært permitterte nå kommer tilbake på jobb. Og det betyr at selskapet kan ta inn 10 ekstra lærlinger, i tillegg til de 19 som var der fra før.

– Dagen i dag er litt symbolsk. Men dette betyr at vi vet at vi kommer til å ha aktivitet her i mer enn to år, og langsiktighet er viktig. På topp vil det være 300 personer som jobber med dette prosjektet, sier Narvestad.

– Bedre stemning

Ove Iversen, tillitsvalgt ved Rosenberg verft for Fellesforbundet, sier at dette betyr mye for de mange ansatte som har vært permitterte over lengre tid og som nå kan begynne på jobb igjen.

– Bransjen sliter ennå, men vi har fått en oppsving. Dette viser at det fortsatt er en framtid, sier Iversen.

– Det er en mye bedre stemning her nå.

Sverdrup-direktør Digre beskriver Rosenberg som brobyggerne.

– Det er mange ting som skal henge sammen, og det Rosenberg skal gjøre er å sørge for at det gjør det, sier han.

Digre sier at Statoil nå har kommet 1/3 ut i prosjektet på Johan Sverdrup fase 1. 70 prosent av kontraktene på kjempeprojsjektet har gått til norske leverandører.

– Det betyr at mye av designet er på plass, og man har begynt å bygge over hele linja over hele Norge og noen steder i utlandet. Rosenberg er en av de siste som kommer i gang med selve byggingen.

Les hele saken på aftenbladet.no.