Med sine 111 meter og plass til henholdsvis 1100 og 1250 passasjerer, blir HH ferries sine ferger, Tycho Brahe og Aurora, verdens største fullelektriske ferger når de sjøsettes i løpet av 2017.

Torsdag presenterte John Olav Lindtjørn i ABB fergene under ZEROs konferanse om utslippsfri maritim sektor i Oslo.

– Fergene ligger hos verftet nå, hvor ombyggingen blir gjennomført. De skal gå i Øresund, mellom Helsingør og Helsingborg, forteller Lindtjørn.

ABB står bak teknologien, inkludert blant annet batteriene og energikontrollsystemet om bord

Slik vil roboten se ut. Illustrasjon: ABB

Hybridmulighet

Fire batterier plassert i containere på fergenes toppdekk vil i tillegg til hybridteknologi som sikkerhet for oppetid, sørge for motorkraften.

– Vi legger inn hybridmuligheten, men hovedformålet er konstant batteribruk, slår Lindtjørn fast.

Støttet av EU

HH ferries, som eier fergene, går inn med 300 millioner kroner. 120 millioner av disse er støtte fra EU som sponser ombyggingen.

– Båtene er noe større enn de som går i Norge så langt, og har i tillegg til passasjerene plass til nesten 240 biler, forteller Lindtjørn.

Robotassistanse

Fergene vil få assistanse av en robot når de legger til havn. Denne sørger for ekstra hurtig igangsetting av ladingen ved at den møter skipet når det legger til, og begynner ladingen umiddelbart skipet ligger i ro.

Med en effekt på 11,2 MW og spenning på 11kV skal fergene lades i fem til ni minutter.

– Ladesekvensen må gjøres så rask og effektiv som mulig, det er vi helt avhengig av, sier Lindtjørn.