Vinneren kåres på Fornybarkonferansen i Bergen i juni.

– Veldig hyggelig, sier Hege Økland,  prosjektleder i Maritime Clean Tech West (MCTW) som er en grønn næringslivsklynge med bedrifter fra Sunnhordland-, Bergens- og Haugesundregionen. De står bak utviklingen av den nye båttypen Urban Water Shuttle, som skal drives  av batteri som blir ladet fra strømnettet på land og som er tenkt som en løsning på kø-og forurensingsproblemene i og rundt de store byene.

Mottakelsen var svært så positiv da det nye fartøykonseptet ble lansert på Stord i mars. Men de er ikke kommet nærmere noen realisering av planene:

– Så modige politikere har vi ikke ennå, sier Hege Økland.

Trenger 40 millioner

Det er anslått at det vil koste rundt 40 millioner kroner for å komme i gang med en prøvedrift, men bedriftene som har utviklet teknologien trenger sikkerhet for at fartøyet vil bli brukt i et eller annet samband i etterkant. Derfor mener de at den ideelle kontraktspartner er offentlig.

– For den maritime industrien på Vestland er det viktig å være de første som tar denne teknologien i bruk, sier Økland.

Fakta
  • SPIR er en klimateknologi- og fornybarpris som første gang ble delt ut på Fornybarkonferansen 2013. Det er PwC, Bergen Næringsråd, DNB og Norsk Klimastiftelse som står bak prisen.
  •  Juryen i år besår av blant andre Frøystein Gjesdal, rektor på NHH, Aina Berg, adm. direktør i UNI Research, PwC-direktør Torbjørn Torsvik, Erik Lossius, banksjef i DNB og Inge Husefest, adm. direktør i BKK Energitjenester.
  • Alle tre finalistene får gratis standplass, slik at de kan presentere seg på Fornybarkonferansen i juni.

 

Sterke konkurrenter

I kampen om Spir-prisen  konkurrerer de med et grønt datasenter og en flytende vindturbin i Rogaland:

  • Green Mountain Data Centre er etablert i det gamle NATO-lageret på Rennesøy, og har utviklet et eget, sjøvannsbasert kjølingssystem.  Selskapet har vært i sving i ett år, og har DNB som største kunde.
  • Gwind AS har utviklet en flytende vindturbin til bruk offshore. Selskapet, som springer ut fra universitetsmiljøet i Stavanger, tester i dag en prototype i modellskala. Det endelige målet er at turbinen deres kunne skal brukes i vindparker til havs.

Ikke nok med god idè

 Lars-Henrik Paarup Michelsen, nestleder i Norsk Klimastiftelse, forteller at for å nå opp i denne konkurransen er det ikke nok å ha en knakende god idè til noe som kan ha en positiv effekt på klimaet. Det er viktig at kandidatene har et kommersielt potensial, og at de faktisk kan bli realisert.

– Det er også et poeng å vise at det skjer mye på fornybar-fronten, også i en oljetung region som Vestlandet, sier han.