Siemens har valgt Norge og Trondheim som lokasjon for sin satsing på å utvikle maritime batterisystemer. Nå er ambisjonen å revolusjonere norsk og internasjonal skipsfart, skriver selskapet i en pressemelding.

Siemens har allerede levert teknologi til verdens første helelektriske ferge, verdens første batteridrevne fiskebåt og verdens første batteridrevne arbeidsbåt for oppdrettsnæringen.  Nå satser Siemens på batteriproduksjon for maritim bruk.

Les også: Verdens første batteridrevne arbeidsbåt

Forventer dobling

Dette er imidlertid kun starten. I forslaget til Nasjonal Transportplan kommer det tydelig frem at regjeringen forventer at skipsfarten vil få ytterligere pålegg fra internasjonale organer, som EU og International Maritime Organization (IMO), om å kutte sine utslipp i årene som kommer. I Norge stiller staten allerede i dag krav til lav- og nullutslippsteknologi i anbudene til riksvegsfergene. I kjølvannet av det stadig strengere utslippsregimet, vil enda flere redere elektrifisere sine båter og skip.

Siemens forventer en dobling av det marine markedet innen 2024, og at nærmere 80 prosent av alle nye små og mellomstore skip (Hurtigrutestørrelse) vil bli utstyrt med hybridløsninger som inkluderer batteridrift.

– Skipsfarten har ikke noe valg. Den må bli grønnere og mer miljøvennlig. De som vil være i forkant bør starte sine prosesser nå, og vi kan være til hjelp, sier administrerende direktør i Siemens Norge, Anne Marit Panengstuen.

Trondheim imponerer

Siemens har 360.000 ansatte verden over. Men det er det «lille» forsknings- og utviklingsmiljøet i Trondheim som har fått ansvaret for konsernets siste satsing: Et nytt og unikt batterisystem.

Det er den unike erfaringen fra olje- og gassektoren, i kombinasjon med kompetansen fra off-shoreskip og elektriske ferger, som har sikret Trondheim førersetet i utviklingen av de maritime batteriløsningene.

– I Trondheim har vi bygd opp et kompetansesenter for elektriske og hybride løsninger som har imponert den globale konsernledelsen så mye at vi har fått ansvaret for å lede utviklingen av våre nye batterisystemer, sier Panengstuen, som er overbevist om at det vil bli stilt strengere krav til pålitelighet og levetid i batterisystemer i tiden som kommer.