Den fjerde båten kjøpte Optiship egentlig i fjor. Men den sank på skjærtorsdag på vei hjem, og ble aldri tatt i bruk.

– Den grunnstøtte utenfor Kristiansund. Det var en veldig kjedelig episode, sier daglig leder Arvid Johan Scheen.

Selv om båten var forsikret, var det en rekke oppdrag Optiship ikke kunne ta uten den.

– Det ble dyrt for oss, sier gründeren, som holder til på Bømlo i Sunnhordland.

Fikk Marine Harvest som kunde

I 2011 hadde han og konen, Linda Bukkøy, en gryende idé om å drive egen servicebåt for oppdrettsnæringen. Scheen hadde vært på servicebåt tidligere, og så behovet for større og kraftigere båter.

Dermed kjøpte de like godt en ferge, og utstyrte den med kraner og vinsjer, slik at den kunne ta oppdrag for oppdrettsnæringen.

Båten «Worker Lady» ble tatt godt i mot, og var med på å rydde gamle oppdrettsanlegg og å sette ut nye. Mot slutten av 2012 økte utfordringen med amøbegjellesykdommen AGD i oppdrettsnæringen.

– Marine Harvest tok kontakt med oss, og sa de trengte båter for å frakte og kjøre ut hydrogenperoksid mot AGD. Det var da vi fikk det store løftet, forteller Scheen.

– En ekstrem vekst

Optiship gikk i dialog med myndigheter, Marine Harvest og Aquaform, og var med på å utvikle regelverk og metoder for badebehandling av laksen.

– Vi kjøpte inn to hjelpebåter til, og leide inn en ferge, og kjørte ut med hydrogenperoksid, sier gründeren.

Fra 2012 til 2013 ble omsetningen mer enn firedoblet, fra 4,2 til 18 millioner kroner. Overskuddet ble på en drøy million, mot et underskudd på 300.000 kroner året før.

– Vi gikk fra en til fire båter. I mai 2013 hadde vi to ansatte, i oktober samme år betalte vi lønn til 26. Vi hadde en ekstrem vekst, sier Scheen.

Den gamle Kveøyfergen ble solgt til Optiship og bygget om til servicebåt for havbruksnæringen.

Får snart ny båt

Tallene for 2014 er ikke klare, men ifølge gründeren beholdt selskapet omsetningen, trass i at selskapet i fjor hadde tre båter.

I dag har Optiship en fjerde båt som er til utrustning, og snart skal leveres. Dermed skal bemanningen også økes igjen.

– Vi er 17 stykker i dag, men regner med å være mellom 25 og 30 til høsten, om ting går etter planen, sier Scheen.

Også offshore-oppdrag

I tillegg til å jobbe for oppdrettsnæringen, har båtene noen oppdrag i forbindelse med offshore-industrien på Stord.

– Vi er ikke bare låst til havbruk, men det er der de største kundene er, sier Scheen.

Ikke smertefritt

Veksten i 2013 var ikke helt smertefri.

– Det er tøft å bemanne opp så mye på en gang. Utfordringen er at du jobber med mennesker, og skal få dem til å gjøre den jobben du vil på den måten du vil, sier han.

Ekteparet angrer likevel ikke på at de bestemte seg for å starte for seg selv.

– Det er spennende og gøy. Vi har et langsiktig mål om å bygge opp noe som kan vare.