Solberg-regjeringen satser hardt på gjenåpning av Kina-markedet. Etter to statsbesøk med fire statsråder på halvannen måned er det ikke tvil om at verdens mest folkerike land har topp næringspolitisk prioritet.

I forrige uke skisserte Norges Sjømatråd en målsetning om å nå et eksportvolum på 156.000 tonn norsk laks til Kina-markedet innen 2025. Dette speiler både ambisjoner og optimismen som nå råder.

Knusktørt

I det korte bildet er imidlertid det kinesiske markedet knusktørt.

I forrige uke ble det faktisk ikke eksportert ett eneste kilo laks til Kina. Det viser dagsfersk eksportstatistikk fra SSB og Norges Sjømatråd.

Uken før var noe bedre. I uke 20 ble det nemlig flydd inn 29 tonn fersk norsk laks til Kina. Det tilsvarer halvannen lastebillast, og sørget for at Kina passerte Malaysia og Latvia på eksportstatistikken.

Totalt sett har Kina importert 655 tonn laks fra Norge i år. Beskjedne volumer for et land av Kinas størrelse, og bak nasjoner som Saudi Arabia, Estland og Forenede Arabiske Emirater

Floker

For det er reelt sett er full stopp på Kina fortsatt.

Håpet er at nysignerte avtaler mellom politiske myndigheter, fagmyndigheter og forvaltning skal løse de byråkratiske flokene som fortsatt gjelder mellom Norge og Kina.

På den positive siden bør det nevnes at Hong Kong, som er egen tollregion, har importert 3.935 tonn fersk norsk laks i år. Det er imidlertid en nedgang på nær 15 prosent fra samme periode i fjor.