Det er gått to år siden Höegh LNG sin flytende gassterminal (FSRU) Höegh Gallant startet på fem års-kontrakten med Egas i Egypt.

Det spesialbygde fartøyet forsyner landet med energi.

100 lasteoperasjoner

– Höegh Gallant har nå vært på kontrakt i Egypt siden slutten av april 2015 og gjort 100 lasteoperasjoner, sier Erik Folkeson, medietalsperson for Höegh LNG.

Höegh Gallant laster den flytende naturgassen over fra skip som legger seg inntil. Etter lasteoperasjonen er ferdig seiler det andre skipet videre, mens Höegh Gallant ligger igjen for å varme gassen opp. Energien importeres fra den flytende gassterminalen og inn i Egypt.

Saken fortsetter under bildet.

Fire ganger Norges oljeforbruk

– En skipslast er i gjennomsnitt på ca 150,000 kubikkmeter LNG. Det er tilsvarende energiinnholdet i 630,000 fat olje eller to og en halv ganger Norges daglige oljeforbruk, forteller Folkeson om fartøyets kapasitet.

I snitt har rederiet vokst med en slik flytende terminal i året.

Klarsignalet for byggingen av det åttende nybygget på Hyundai Heavy Industries, ga rederiet etter å ha sikret seg en 20-års kontrakt i Chile for knappe to år siden.

I mai år ble rederiets syvende gassterminal overlevert. I likhet med Höegh Grace som ble levert i fjor og de fem tidligere terminalene, er ikke hovedoppgaven til Höegh Giant å seile. Skipet til rundt 2,5 milliard skal ligge dønn i ro de neste tyve årene utenfor Ghana.