– Uten skuteside var de vanlige løsningene ingen vits

– Når båten har skrogform som en trekant måtte vi komme opp med en kombiløsning som kunne hive opp en båt med tre funksjoner i ett, sier Vestdavits utviklingsdirektør.

MARITIM 16.03.2017 06:11 Av Susanne Rislå Andersen
 

I Japan er PGS sitt siste seismikkskip i gang med sjøprøver. Ramform Hyperion er det fjerde nybygget i en serie på totalt fire seismikkskip.

Alle søsterskipene har den karakteristiske skrogformen, som har gitt fartøyene kallenavnet “strykejernet”.

Med 104 meter i lengden og hele 70 meter i bredden, er seismikkskipet omtrent like bredt som det er langt, og regnet for å være de bredeste enskrogsbåtene som er bygget.

TitanRamform

Uaktuelt med standardløsning

– Når båten er så bred, er det nesten ikke skuteside igjen. Dermed var det vanskelig å få plass til oppheng for å få ut både en MOB-båt og livbåt fra moderskipet. En standard davit-løsning ble rett og slett umulig her, sier utviklingsdirektør Atle Kalve i Vestdavit.

Bergensbedriften leverer daviter, kranene som sørger for at liv- og lettbåter settes trygt på sjøen og holdes klar av skroget.

– Med så liten plass ble løsningen å få flere funksjoner i ett. I tillegg skal båtene tåle å bli låret og tatt opp i tøft vær.

Seismikkrederiet involverte Vestdavit tidlig for å utvikle en unik kranløsning som taklet en kombinert arbeids, liv- og mannskapsbyttebåt. Den lille båten er litt mer avansert enn standaren, og fungerer som hurtig redningsbåt FRC med seks stykker, som tenderbåt med 20 personer om bord og som livbåt med kapasitet for 40.

– Utgangspunktet var også at davitene skulle brukes daglig på skip som er ventet å jobbe to år til sjøs uten avbrudd, så det ville være helt uakseptabelt med nedetid på utstyret.

Løsningen er en bevegelseskompensert, multi-davit-løsning med to vinsjer, støtdempere og synkron heving og senking. I tillegg har Vestdavit levert et 200 tonn støtdemper-system til fartøhyene som hindrer at tauene ryker under operasjon.

Viktige inntekter

Ramform Hyperion er under bygging på Mitsubishi Heavy Industries i Japan. For Vestdavit er nå leveringen av totalt åtte systemer til fire fartøy i havn.

– Dette har vært en viktig kontrakt for oss. Med rammeavtalen i bunn har vi sikret oss inntekter fra leveringen til hvert av de fire fartøyene.

Mens selskapet for få år siden hadde halvparten av omsetningen fra oljerelatert virksomhet, har Vestdavit i dag 20 prosent av aktiviteten her. Mannskapet er likevel det samme som for et år siden, og selskapet har satset mer mot marine- og kystvaktmarkedet internasjonalt.

Driftsresultatet på 17,8 millioner kroner i 2015, var en liten nedgang fra 18,5 millioner kroner året før.

Tallene for 2016 ikke er klar enda.

– Vi har en kraftig økning på ettermarkedet, mens salg av daviter har en liten nedgang som skyldes lav aktivitet i olje/offshorenæringen.

Kalve er fortsatt optimist.

– Ordreboken er tilfredsstillende og vi jobber med en hel del større prosjekter i Norge, Korea, USA og Gulf-området.