– Rekordmange offshore-fartøy er bestilt til i år

Ifølge Vesselsvalue.com venter den globale offshore-flåten på levering av 450 forsynings- og ankerhåndteringsskip i år. Men ingen tror det kommer så mange.

MARITIM 09.03.2017 06:57 Av Gerhard Flaaten
 

– Dette er jo bestillinger gjort for to til fem år siden, som rederiene har dyttet fremfor seg.  Personlig tror jeg mange av disse båtene aldri kommer i markedet i det hele tatt.

Det sier Kenneth Johansen, som leder offshore-avdelingen hos meglerhuset RG Hagland.

– Vanskelig å få oversikt

Laget med: Infogr.am

Laget med: Infogr.am

Ifølge Vesselsvalue.som, et selskap som leverer prissetting og data fra den maritime næringen, forteller ordrebøkene til verftene at den globale offshore-flåten av ankerhåndterings- og forsyningsskip øke med 450 skip før vi skriver 2018.

– Det er sannsynlig at mange av disse skipene blir forsinket eller kansellert. Nesten alle store eiere i denne bransjen er i en eller annen form for restrukturering, og den ekstra tonnasjen vil bare forverre situasjonen, sier senioranalytiker William Bennett i Vesselsvalue.

Allerede er 15 skip levert i år innenfor dette segmentet, og 6 skip forventes levert i 2018, forteller han.

Johansen i Hagland mener det er vanskelig å si noe om nøyaktig hvor mange skip som vil bli levert i år, men har altså ingen tro på noe rekordår.

– Dette er ett av de områdene det er vanskeligst å få en god oversikt.

Nordea Markets: – 300 til levering i år

IHS Petrodata og Nordea Markets sin oversikt over ankerhåndteringsskip og forsyningsskip i bestilling, viser en mer beskjeden vekst i flåten enn tallene fra Vesselsvalue.

Ifølge analytiker Kristoffer Pedersen i Nordea Markets er det planlagt levering av 120 ankerhåndteringsskip (økning på 6 prosent fra 1906 i dag) og 180 forsyningsskip (økning på 11 prosent fra 1681 i dag) på verdensbasis i 2017.

Det er totalt 300 – 150 færre enn antallet Vesselsvalue opererer med.

– Med veldig få unntak er disse skipene bestilt før det smalt, sier Pedersen.

Kanselleringen og utsettelser

Han tror i likhet med Johansen at mange av disse vil bli utsatt minst ett år, eller kansellert.

– Vi har sett en del av det på riggsiden, at det er en del som har gått fra skip og verft.

Bestillinger per år. Kilde: Vesselsvalue.com

Bestillinger per år. Kilde: Vesselsvalue.com

Både Seadrill og Fred. Olsen Energy har kansellert kontrakter på nybygg.

– Det vil vi nok se her også.

Bygget på spekulasjon

I tillegg er det en del usikkerhet knyttet til hvorvidt verftene virkelig kan levere det som er bestilt.

– Av store fordyningsskip ser vi at 113 av 171 bygges i Kina. Det er mange av de verftene som ikke er særlig erfarne, sier Pedersen.

I tillegg er mange av skipene bestilt på spekulasjon.

– Det er ikke så veldig mange kjente navn blant bestillerne av mange av disse fartøyene.

– Nesten ingen kan ta levering

Malaysiske Nam Cheong International Ltd, som står som største bestiller i Vesselsvalue sin oversikt med 56 skip i bestilling, er et verft.

– De har sikkert bygget noe av dette for å sysselsette folk, og satset på at noen ville kjøpe det.

Det skal godt gjøres i dagens marked, med store deler av offshore-flåten i opplagsbøyene.

– Det er nesten ingen som har finansene på plass til å ta levering av et skip i dag. På lang sikt kan imidlertid noe av det bli levert, sier Pedersen.

PedersenmontHør hvorfor Pedersen tror skraping blir redningen for rigg, men ikke for rederiene i denne podcasten

Det er for lite kostbart å ha offshore-skip i opplag til at vi vil se skraping på et nivå som kan bedre markedet, mener Kristoffer Pedersen i Nordea Markets (klikk her for å høre i Itunes)

Se alle Sysla-podcastene her.