Annonse
Annonse
Hun er trolig Hordalands første kvinnelige fergekaptein
Sjef på broen: Sofie Dalland. Foto: Pål Engesæter

Hun er trolig Hordalands første kvinnelige fergekaptein

Danske Sofie Dalland er fartøysjef på fergen «Melderskin».

KARRIERE 03.03.2017 06:12 Av Pål Engesæter
 

Jobben min

Navn: Sofie Dalland
Alder:
41 år
Bosted: Dalland på Radøy i Hordaland
Bedrift: Norled


Jobb: Fartøysjef og kaptein på fergen «Melderskin».

Femten meter under broen på «Melderskin» blinker solen i Fensfjorden. Fergestrekningen fra Leirvåg i Austrheim til Sløvåg i Gulen, er en av dem som er mest trafikkert i landet. 

– Hvordan havnet en dansk kvinne som kaptein på en ferge i Fensfjorden?

– Ja, hvem skulle trodd det. Jeg gikk på sjølinjen på skolen og seilte på det danske skoleskipet «Georg Stage», en liten fullrigger. Senere søkte jeg jobb som lettmatros på barken «Statsraad Lehmkuhl», og dermed var det gjort. På Statsraaden møtte jeg min mann, som er fra Radøy. Senere ble det navigatørutdanning på Bergen Maritime skole, og så har jeg steget i gradene, forteller Dalland til BT.

– Hvorfor valgte du livet på sjøen?

– Jeg vokste opp i Hillerød på Sjælland, men verken min far eller mor hadde tilknytning til sjøen. Det var nok seilingen i ungdommen som fasinerte meg fra begynnelsen av, og som skapte interessen for livet på sjøen.

En tipptippoldefar var rett nok sjømann. Han seilte med poteter fra Danmark til Norge og hadde med seg tørrfisk tilbake, så kanskje det er der jeg har det fra.

Det var nok seilingen i ungdommen som fasinerte meg fra begynnelsen av, og som skapte interessen for livet på sjøen.

En tipptippoldefar var rett nok sjømann. Han seilte med poteter fra Danmark til Norge og hadde med seg tørrfisk tilbake, så kanskje det er der jeg har det fra.

– Hvordan er det å jobbe på sjøen?

– Vi tjener nå i det minste penger, det gjør ikke de lenger, sier Dalland og nikker mot oljeriggene som ligger på rekke i opplag ved Skipavika.

– Jeg liker miljøet på en båt. Vi er på jobb og bor på jobb. Det er spennende og det kan være en utfordring å få det til å fungere. En må tilpasse seg, vi må alle gi litt og ta litt.

– Det har vært en del kritikk av bruk av gamle ferger og driftsstans på denne strekningen. Hva tenker du om det?

– Jeg forstår jo kritikken når fergen ikke går, men det er de kravene fylkeskommunen stiller når fergestrekningen legges ut på anbud, som avgjør mye av dette. Fra 1.1 2020, overtar Fjord 1 denne fergestrekningen, og det er da stilt nye krav til fergene.

Foto: Pål Engesæter

– Det blir mange turer frem og tilbake over fjorden. Drømmer du ikke noen ganger om å være kaptein på et cruiseskip i Karibien?

– Vi har 36 anløp i døgnet, og jeg begynte her i 2002, så det har blitt en del krysninger av fjorden. Jeg liker jobben min, og den er grei å kombinere med å ha fire barn. Både min mann og jeg jobber på sjøen, så kabalen med barna hadde vært vanskelig å få til å gå opp, hadde jeg ikke hatt en så god svigermor.

Jeg har forresten seilt i karbien med fullriggeren «Georg Stage». Da husker jeg vi skurte dekket rent med sand vi hentet på stranden. Spennende det og, men jeg holder meg til fergen. Vi har jo verdens fineste skjærgård. Det gjelder å finne utfordringene der en er, og nyte det.

– Seilingen skapte sjøgleden din, blir det noe tid til seiling nå?

– Ja, litt blir det. For noen år siden seilte jeg fra Fiji- øyene til Australia, opp langs Indonesia og Malaysia til Thailand.

Annonse

Kommentarer

Annonse
Annonse