Her prøver Viking-kapteinen å seile gjennom Svalbard-isen

Simulatoren skal hjelpe mannskapet å terpe på isoperasjoner. Hele systemet får plass i håndbagasjen.

MARITIM 16.02.2017 07:03 Av Susanne Rislå Andersen
 

– Det blir enklere for alle å trene på navigering i is når vi kan øve om bord.

Kaptein Halvor Enoksen på ankerhåndteringsfartøyet Magne Viking er godt fornøyd med en slik løsning. Han mener resultatet er realistisk i forhold til utfordringene med å seile i is.

– Når mannskapet ikke trenger å reise til simulatorsentre på fritiden, reduseres kostnadene. Samtidig økes sikkerheten når vi får øve på slik navigering i forkant av operasjonene, sier kapteinen.

Viking Ice Consultancy utfordret Kongsberg Maritime og gründerbedriften Morild Interaktiv til å utvikle et system hvor mannskap kan få istrening. Haken var at løsningen skulle være mobil og ikke større enn at det gikk som håndbagasje på flyet.

– Utstyr du finner på gutterommet

Nylig var resultatet klart. Alt som trengs er to bærbare pc’er, en joystick og vanlige VR-briller.

– Vi har levert det visuelle, altså grafikken som brukerne ser, mens Kongsberg har levert modellene bak. Men selve utstyret er basert på slikt man kan finne på gutterommet, forteller daglig leder Olav Rasmus Vorren i Morild Interaktiv.

Ifølge Vorren har de flyttet alt det fysiske broutstyret som er i vanlige simulatorer over til brillene med 360 graders synsvinkel og en joystick.

– Slik viser det alt hva kapteinen som styrer vil se. Og kræsjer du, så merkes det også godt, med både lyd og vibrasjon.

Samlet isdata

Bård E. Bjørnsen og hans kolleger i Kongsberg Maritime (tidligere SMSC) har selv vært flere ganger på tokt utenfor Svalbard, tatt prøver og samlet data til is-modellen. Dette ble gjort fra kystvaktfartøyet KV Svalbard som ledd i et flerårig Forskningsrådsstøttet Maroff-prosjekt.

– Dette er ikke «Playstation», men en realistisk is-modell tatt frem gjennom 10 års forskning på algoritmeutvikling på NTNU og iserfaring fra arktiske strøk. Det er mange kalkuleringer som gjøres samtidig. Her kombineres data for kvaliteten på isen med hvordan isen faktisk oppfører seg, for å få en virkelighetsnær opplevelse, forteller Bjørnsen.

Dataene er helt nødvendig for å få hjernen i issimuleringssystemet til å fungere.

– Det er godt at denne utviklingen nå kan brukes industrielt. Her har vi lagt inn alle is-parametre for å få den realistiske effekten når isen brytes av fartøy som går gjennom.

Kurse cruisekapteiner

Nå er konseptet overlevert Viking.

Prosjektdirektør Andreas Kjøl i Viking Ice Consultancy hadde lenge vært på jakt etter et system som både var realistisk og fremtidsrettet. De ville ha sine egne, oppdaterte systemer. Selskapet har tro på økt aktivitet i nordområdene, og nye internasjonale polarregler har satt strengere krav til både fartøy og mannskapets kompetanse.

– Vi vil gjøre oss attraktive for andre med å kunne gi mannskapet iserfaring, selv om vi har færre dager i isen, sier Kjøl.

Men andre rederier får også tilbudet.

– Utover våren skal vi blant annet kjøre kurs i Miami for cruisemannskap på ekspedisjonsskip.