Kun én gang stoppet været ham fra å få losen på jobb

Fra fem om morgenen veksler Harald Leite Olsen mellom losbåtoppdrag, ambulanse- utrykning og rutebåtkjøring. I blant må skipperen frakte losene ut på nattestid.

KARRIERE 13.01.2017 06:55 Av Susanne Rislå Andersen
 

Jobben min

Navn:  Harald Leite Olsen
Alder:  26
Bosted:  Florø
Bedrift:  Florø Skyssbåt AS
Stilling:  Skipsfører

Beste jobbtips:  Godt humør og engasjert med gode holdninger, så er man godt på vei.

Hva går jobben din ut på?

– Som skipper på “Sea Service” blir det kombinert los-, ambulanse- og rutebåtkjøring i området rundt Florø.

På ukedagene har vi to daglige ruter til og fra øyene med faste passasjerer som skal på jobb. Jeg tror jeg kan arbeidstidene til hver og en, og de ringer hvis de er syke eller ikke skal være med.

Blir noen riktig syke er “Sea Service” også ambulanseberedskap. Vi rykker ut og kansellerer ruten hvis noe skjer mens vi går i ordinær trafikk.

Det meste av tiden går likevel med på å bringe loser til og fra skip. Båtene vi skal borde, holder en kurs i 7 – 8 knop, slik at jeg kan tilpasse min fart for å holde posisjonen.  Er det dårlig vær, må skipet gjerne legge seg i sving, så losen kan komme trygt om bord.

Er det veldig dårlig vær, tar vi som regel båtene inn til indre losmerke før losen border og kvittes på indre boringsfelt i Florø. I den tiden jeg har vært om bord, er det kun en gang at vi på grunn av for tøff sjø har loset med å ligge bak skipet.

Jeg synes det er greit å diskutere med losen før jeg border skipet, i forhold til fart og bordingsforhold. Men jeg har det siste ansvaret til slutt, så det kan være litt tøft.

Hvor lenge har du arbeidet i?

– Til våren har jeg vært her i to år. Men det var en ren tilfeldighet at rederen spurte på Facebook i 2014 når jeg skulle løse sertifikatene. Da var jeg akkurat ferdig som kadett i Solstad og stod overfor permittering. “Ta et hurtigbåtkurs, så har jeg en jobb til deg til våren”, sa han. Og nå er jeg her.

Beskriv en vanlig arbeidsdag:

– Hvis det ikke har vært noe på nattestid, begynner dagen klokken fem. Ruterkjøringen er halv seks om morgenen og klokka fire på ettermiddagen. Jeg kikker også gjennom loslista, for å få en pekepinn på når jeg vil få varsel om å frakte losene. I tillegg kan ambulanseoppdrag avbryte både rutekjøring og losing.

Det varierer fra rolige dager til fullt kjør. Derfor tilpasser vi øvrig vedlikehold og vasking etter loslista.

I sommer var det mer trafikk enn vanlig som trengte los, med mye frakt av stein og flere cruiseskip som var innom.

Turnusen er to uker på og to uker av, og vi er to om bord som ordner alt. Heldigvis har vi en pizzasjappe rett på kaia, og den andre skipperen jeg seiler med lager veldig gode vafler. Av og til blir det vaffelspising i 3 – 4-tida om natten. Da spanderer vi på losen også.

Når vi snart får ny båt med IPS-drev, blir også selve manøvreringen annerledes. Vi skal bruke joystick i stedet for masse spaker. Det blir nytt, og sikkert en del prøving og feiling i starten for å forstå hvordan den fungerer i sjøen.

Hvordan fikk du interessen for det maritime?

– Tidligere generasjoner har seilt til sjøs, så jeg har nok saltvann i årene.

Som 11-åring bygde jeg og noen kamerater ekspedisjonsflåter. De to første gikk jeg ned med, men den tredje fløt. Da hadde vi prøvd og feilet, og funnet ut at vi måtte bruke isopor på den siste. Jeg var på noen ekspedisjoner, men mamma visste heldigvis ikke noe om mine ferder.

Hvordan endte du der du er i dag? 

På ungdomsskolen hadde jeg to utplasseringer om bord på “Sea Service”. Helt uvitende om at jeg skulle jobbe på samme båt ti år senere som skipper.

På videregående hadde jeg utplassering hos Norlines, Fjord1 og på fiskebåt. Da jeg var ferdig som matroslærling hos Trico Supply, var det enkelt å velge et liv til sjøs.

Jeg tok fagskole og fikk kadettplass hos Solstad.

Er du fornøyd med lønnen?

– Ja, det er jeg.

Er du omgangsvenn med noen av kollegene dine?

– De fleste bor i nærområdet, så vi treffes. Jeg ser også på losene som mine kollegaer. Ellers har vi jo litt kontakt gjennom sosiale medier.

Hva er det beste med jobben din?

– Flotte kollegaer og et godt arbeidsmiljø. Når man er ute til alle døgnets tider, må man ha litt humor i hverdagen. Jeg har heldigvis også fått mye gode tips og grundig opplæring blant holmer og skjær, for det er en krevende og utfordrende jobb.

Men jeg setter utrolig pris på å få denne tilliten fra reder, selv om jeg er såpass ung. Det er veldig motiverende.

Og det verste?  

– Det er veldig travelt til tider, og det kan være tøffe avgjørelser og beslutninger som skal tas raskt når det for eksempel oppstår dårlig vær og hendelser. Prestasjonsangsten for ikke å levere på samme nivå som de som har vært der i tyve år, er tilstede. Det hviler mye ansvar på unge skuldre.

Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva ville du valgt?

– Jeg stortrives på sjøen, og går ikke i land hvis jeg ikke må. Alternativet måtte blitt innen maritim næring, og gjerne med utvikling av ny teknologi.

Les også disse: