Vard skal bygge to nye LNG-ferger for Torghatten

Fergene mellom Halhjem og Sandvikvåg vil få installert et gasselektrisk, hybrid fremdriftsanlegg med batterier.

MARITIM 10.01.2017 12:46 Av Ane Madsen Knoph
 

Fergene har norsk design, og skal leveres fra Vard Brevik i 2018. Kontraktsverdien er på cirka 600 millioner kroner.

VARD - Ferries for Torghatten Nord - Picture Multi-Maritime - MM 125 FD LNG b– Vi gleder oss over å ha kommet i mål med avtale om levering av to store og teknologisk avanserte ferger for levering fra Vard i Norge. Konseptet på de nye fergene er utviklet av Multi Maritime og Torghatten Nord, og er tilpasset behovene og kravspesifikasjonen for fergesambandet Halhjem – Sandvikvåg på E – 39 i Hordaland, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen i en pressemelding.

Selskapet inngikk nylig kontrakt for drift av fergesambandet med Statens Vegvesen, Region Vest, for en periode på åtte år med påfølgende opsjoner på fem ganger ett år.

– Det er lagt ned en stor innsats i å utvikle en type fartøy som vil møte fremtidens krav til energieffektivitet og lavutslippsteknologi. Fergene vil få installert et gasselektrisk hybrid fremdriftsanlegg med batterier som gjør at forbruk og utslipp fra gassmotorene reduseres. Batteripakken arrangeres som plug-in med lading av strøm fra land, sier Torkildsen.

Leveres neste år
Det er lagt stor vekt på høy sikkerhet og gode sjø- og manøvreringsegenskaper. Fergene vil bli bygget med et romslig bildekk med plass for 180 personbiler på hoveddekk. Fartøyene vil få en største lengde på 130 meter, en bredde på 20,7 meter og vil operere med en hastighet på cirka 18 knop. Passasjerkapasiteten er på 550 personer.

Høy prioritet er også lagt på redusert støynivå om bord så vel som for de nære omgivelsene i området fartøyene skal operere. Fergene leveres fra Vard Brevik i 3. og 4. kvartal 2018.

– Det er med stor glede vi ønsker Torhatten Nord velkommen til Vard. Vi ser frem til å jobbe med deres team i dette spennende prosjektet, hvor vi kombinerer LNG-fremdrift og batteriløsning om bord, sier konsernsjef i Vard, Roy Reite.