Han hulkegråt da denne riggen startet å bore

– Vi hadde jobbet døgnet rundt for å få det til å skje, sier Songa-sjef Bjørnar Iversen.

OLJE OG ENERGI 30.11.2016 12:42 Av Camilla Aadland
 

Riggen han snakker om er den første som ble levert av de fire nye riggene Songa har bygget i Korea, Songa Eqinox. For snart et år siden var den på plass, og startet å bore på Troll-feltet.

– Jeg hulkegråt, så sterkt var det. Det var en utladning. Her hadde vi jobbet døgnet rundt, reist penger, og fått en hel organisasjon til å trekke i en retning for å få det til å skje. Da vi kom til den desemberdagen i fjor, var det fantastisk stort for oss, sier Iversen.

Hull i balansen

Han er en av deltagerne på Sysla Live i Bergen i dag. Her forteller han også hvordan den første tiden som Songa-sjef var.

Da han begynte i selskapet i 2013, hadde riggene Songa Delta og Songa Trym hatt et verftsopphold som ble minst 860 millioner kroner dyrere enn planlagt.

– Mitt møte med Songa var at det var et hull i vår balanse som tilsvarte overskridelsene på Delta og Trym.

Nøkkelspiller

Selskapet sto på randen av stupet, og kassen var tom.

– Kunne selskapet gått overende?

– Klart det. Vi kjørte i gang full refinansiering der vi fikk med banker, kunder og aksjonærer. Det endte med en dugnad for å sikre Songa. Nøkkelspilleren var Frederik Mohn, som stilte opp og tok kontroll i selskapet. Han tok det langsiktige, industrielle perspektivet, og på mange måter reddet han selskapet, sier Iversen.

Mohn er i dag hovedeier i Songa, noe han underveis har tapt mye penger på.

– Uten Frederik hadde vi ikke sett Songa i den fasong og form som det har i dag. Han har vist industrielt eierskap og risikovilje, sier Iversen.

Nye rigger

Songa-sjefen startet en ryddejobb omtrent på denne tiden, som innebar å spisse selskapet.

– Vi ryddet for å ta bort risiko. Songa Eclipse var solgt, og vi kjørte en strategiprosess der vi sa at vi skal bli et vestnorsk boreselskap, basert på vestnorsk kompetanse.

De fire nye riggene er inkludert her. De ble dyrere enn estimert, og forsinket. De to første hadde også oppstartsproblemer.

– Det var en designfeil på utblåsningsventilen (BOP), og været var forferdelig. Vi fikk en skade på BOP som slo oss ut, og har tatt læring på det i ettertid, sier Iversen.

Tøffere

Alle fire riggene er på langsiktige kontrakter med Statoil, noe Iversen mener gjør Songa rustet for det han tror blir enda tøffere tider fremover.

– Jeg tror 2017 blir mye verre enn 2016. Men Songa er posisjonert som selskap til å stå gjennom denne syklusen, sier han.