Austrheim-rederi får kritikk for handel med Vest-Sahara

Et lasteskip eid av familien Myklebusthaug har trosset utenriksdepartementets fraråding om å drive kommersiell virksomhet i området. Rederiet får hard kritikk.

MARITIM 29.11.2016 06:23 Av Lars Kvamme
 

MV «Fonnland» skal ha ankommet havnen El Aaiun (Laayoune) 19. november. Fem dager senere forlot det havnen igjen med kurs mot øyen Gran Canaria, skriver Bergens Tidende.

El Aaiun er havneby i de okkuperte områdene Vest-Sahara. Området er et av svært få hvor det norske utenriksdepartementet fraråder norsk næringsliv å være aktive.

På nettsiden Marinetraffic kan man følge med på hvor skip befinner seg. Illustrasjon: Marinetraffic.com

Frakter sand til Kanariøyene

– Skipet er leid inn for å frakte sand over til Kanariøyene. Vi har ikke seilt på denne ruten før, men har forpliktet oss til å ta tre slike turer for spanske befraktere, sier Tore Myklebusthaug, administrerende direktør i driftselskapet.

Fakta

  • MV «Fonnland»er eid av familierederiet Mikkal Myklebusthaug rederi AS.
  • Skipet driftes av familiens eget driftsselskap, Myklebusthaug Management, som holder til i Austrheim.

Bakgrunnen for at Utenriksdepartementer fraråder norsk næringsliv å engasjere seg kommersielt i området, er at det er svært vanskelig å slå fast om utnytting av naturressurser i et okkupert område kommer lokalbefolkningen til gode, noe det må ifølge folkeretten.

Var ikke kjent med situasjonen

Myklebusthaug vedkjenner at han ikke er godt nok kjent med situasjonen i området.

– Vi har egentlig ikke tenkt så mye over disse rådene fra UD. Dette skipet opererer vanligvis i Middelhavet, og jeg tenkte vel at å frakte sand fra Sahara ikke var så kontroversielt.

Etter de tre turene rederiet har forpliktet seg til, vil han imidlertid vurdere situasjonen på nytt.

– Ja, nå må vi sette oss ned og se på hva UD sier, og diskutere dette, sier han.

– Mangler rutiner

Erik Hagen er daglig leder av Støttekomiteen for Vest-Sahara, og mener Hordaland er overrepresentert i oversikten over norske selskaper som er engasjert i området.

Han skulle helst ha sett at Myklebusthaug med en gang brøt kontrakten og ikke gjorde flere turer til Vest-Sahara.

– Selskaper som jobber internasjonalt må minimum google litt før de påtar seg oppdrag. Her virker det som selskapene mangler rutiner på å forhindre at man tar del i for eksempel menneskerettighetsbrudd. Her må selskapet forbedre rutinene og være tydelig på at dette ikke skal gjenta seg, sier han.

Les hele artikkelen på bt.no.