Nå vil hun bruke krisen til å utvide seismikkflåten

Irene Waage Basili vil gjøre nyoppstartede Shearwater til en ledende aktør innenfor seismikk. – Vi har en spennende posisjon i et marked som er i spill.

MARITIM 28.11.2016 05:58 Av Gerhard Flaaten
 

– Vi har en avansert flåte og antagelig den mest effektive kostnadsbasen i bransjen, og kan drifte vesentlig billigere enn våre konkurrenter, sier Irene Waage Basili.

For et drøyt år siden fikk GC Rieber Shipping alle de fire seismikkskipene sine i fanget, da Dolphin Geophysical gikk konkurs.

Som Sysla skrev for en måned siden, har skipene Polar Empress, Polar Duke, Polar Duchess og Polar Marquis nå endelig fått et nytt hjem, i Shearwater GeoServices.

Landet rundt midnatt

Det nye seismikkselskapet, hvor GC Rieber Shipping og Rasmussengruppen eier halvparten hver, ble løsningen på en solid hodepine for GC Rieber Shipping.

– Vi jobbet med denne avtalen i cirka seks måneder. Sluttforhandlingene for å lande avtalen hadde vi på telefon rundt midtnatt kvelden før vi annonserte det nye selskapet, sier Irene Waage Basili.

Hun har sittet som sjef i GC Rieber Shipping i flere år, og er nå midlertidig konstituert som administrerende direktør i det nystartede selskapet, som vil ha hovedkontor i Bergen. 

Med seg inn i den nye organisasjonen har de også om lag 150 ansatte fra det tidligere Dolphin-systemet.

– Aktiviteten kommer tilbake

Utstyret på båtene er kjøpt av konkursboet etter Dolphin-konkursen.

Basili mener de nå er meget godt rigget for å være med når oppturen kommer. For det gjør den, mener hun.

Les også: GC Rieber sier opp alle de fast ansatte sjøfolkene

Allerede er to av skipene under mobilisering for det nye selskapet, på kortere kontrakter.

– Vi skal nok ikke opp til det nivået hvor vi har vært, men at aktiviteten kommer tilbake er jeg ikke i tvil om.

Strategiske muligheter

Selv om det skulle gå noe tid før det blir nevneverdig bedring, skal selskapet ifølge Basili være godt rigget til å tåle det.

GC Rieber Shipping har gått inn med 15 millioner dollar i tillegg til de fire skipene, og Rasmussengruppen 45 millioner dollar.

Les også: Røde tall for GC Rieber

Totalt er det cirka en halv milliard kroner i friske midler. I tillegg er det forhandlet frem en avtale med bankene som tilsvarer 75 prosent reduskjon i avdragene frem til 2019, og lånene forfaller ikke før i 2022.

Det setter Shearwater i stand til å utnytte det Basili omtaler som strategiske muligheter fremover.

– Ser spennende muligheter

Med det mener hun å kjøpe skip eller gå inn i selskaper – dersom markedssituasjonen skulle føre til at noen får problemer eller ønsker samarbeid.

Tidligere i år lå halve verdens seismikkflåte i opplag, og noen aktører lider tungt under sviktende inntjening.

– Vi har sterke eiere og ser spennende muligheter, sier Basili.

Vil du høre mer om dette? Bli med på Sysla Live: Rigg og rederi – fra opplag til oppdrag, onsdag 30. november! Her forteller Irene Waage Basili hvordan Shearwater skal ta markedsandeler i et seismikkmarked som fortsatt er det verste i manns minne, og hvordan de har snudd seg etter Dolphin-konkursen. Les mer og meld deg på her!