Simon Møkster satser i tungt marked
Joacim Johannessen og Tom Karlsen. Foto: Jon Ingemundsen

Simon Møkster satser i tungt marked

Mens nedturen forsterkes for rederiene i 2017, tar Simon Møkster Shipping AS sats og investerer for satsing i nordområdene.

MARITIM 26.11.2016 13:01 Av Tor Gunnar Tollaksen
 

– Nå må vi snakke om noe kjekt som skjer i bransjen vår, sier en smilende driftssjef Joacim Johannessen når han tar imot Aftenbladet på kontoret til det tradisjonsrike familierederiet på Skogstøstraen på Tasta i Stavanger.

Som første rederi i Norge får nå Simon Møkster Shipping et skip sertifisert for å mestre de tøffe forholdene i Barentshavet. Forsyningsskipet «Stril Polar» er sertifisert etter den såkalte «polarkoden».

50 millioner

Til tross for at alvoret for lengst har seget inn over Simon Møkster Shipping, posisjonerer rederiet seg i nordområdene.

– Vi tenker langsiktig, og det er viktig for oss å ha lyspunkter framover. Med den planen vi la for sju år siden, er nok investeringene våre på rundt 50 millioner kroner for å gjøre skipene våre klare til Barentshavet, sier Tom Karlsen, teknisk sjef i Simon Møkster:

– Med det håper vi på en konkurransefordel i kampen om kontraktene.

Noen av nøkkelordene for å operere i Barentshavet er varmekabler utendørs i trapper og på deler av skroget for å unngå is. Andre forhold er blant annet:

  • Krav til forsterket skrog og propeller.
  • Krav til sikkerhet og rømning.
  • Operasjonelle krav.
  • Krav til personlig utstyr etter en eventuell evakuering. Blant annet telt og varme klær.

I dag har rederiet en langtidskontrakt med Eni på Goliat. Kontrakten er på 10 år, med opsjon på 5 år. Neste år avsluttes en kontrakt for Statoil, her er det opsjon på ytterligere tre år.

Fakta

  • Hva: Rederi på Skogstøstraen i Stavanger.
  • Etablert: Av kaptein Simon Møkster i 1968.
  • 1981: Spesialiserer seg på offshorefartøy.
  • Flåte: 25 skip rettet i offshorenæringen, fem i opplag per november 2016.
  • Ansatte: I overkant av 500.

I tillegg har rederiet en avtale om slepeberedskap for Kystverket langs kysten i nord. Nå sikter rederiet seg inn mot at flere skip skal inn i Barentshavet.

Duoen Johannessen og Karlsen legger ikke skjul på at rederiet ikke tjener penger for tiden, men vel så viktig er det å opprettholde sysselsettingen til ting bedrer seg.

Verre i 2017

Det gjør det ikke med det første for rederiene som har beina godt plantet i offshore fartøy. I forrige uke meldte Dagens Næringsliv at offshorerederiene har en samlet gjeld på rundt 100 milliarder kroner.

Ifølge Opplagsregisteret til Sysla Maritime ligger nå 157 norske offshore-fartøy i opplag.

-Vi har lenge sagt at det vil gå fra vondt til verre, dessverre ser vi få lyspunkt for 2017, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, til Stavanger Aftenblad.

Les hele saken hos Stavanger Aftenblad.

Kommentarer