Slik vil de redde Olympic Shipping

Lokale investorer vil bidra i redningsaksjon.

MARITIM 14.10.2016 15:54 Av Ola Myrset
 

Oljekrisen har rammet offshorerederiene hardt. Olympic Shipping er et av rederiene som sliter kraftig.

Tidlig i oktober fikk selskapet i stand en avtale som gjorde at det slapp å betale avdrag på lånene i påvente av en løsning på den vanskelige gjeldssituasjonen.

Avtalen varte fram til i dag, 14. oktober.

Lokale investorer

Nå er planen klar, ifølge en børsmelding fredag ettermiddag:

  • Et spleiselag av lokale investorer, inkludert hovedeier Stig Remøy selv, er villige til å bidra med 500 millioner kroner i en restrukturering av rederiet. 400 millioner av dette er frisk kapital.
  • Eksisterende aksjonærer inviteres med i kapitalutvidelsen på like vilkår

– Jeg er glad for at vi etter en omfattende prosess har lykkes med å etablere et lokalt konsortium som har tro på Olympic Shipping og rederiets flåte. Det er veldig positivt at den maritime klyngen på Sunnmøre igjen viser sin evne til å finne lokale løsninger, uttaler Remøy i børsmeldingen.

Avtalen er imidlertid ikke i boks ennå. Den må blant annet godkjennes av selskapets kreditorer først.

Fusjon

Nylig ble Rem Offshore, Stig Remøys bror Åges rederi, fusjonert med Solstad Offshore. I denne podkasten forteller Åge Remøy om den prosessen og planene videre:

Flere i bedriften som leser Sysla Grønn? Alle som leser mer enn et par saker i uken, vil snart måtte betale for tilgang til innholdet vårt. Hvis du ønsker et gunstig tilbud på bedriftsabonnement på Sysla, så send oss en epost.