Frydenbø har båtsesong hele året

Fritidsbåt og sjøliv er en helårsvirksomhet for Frydenbø Marine.

FrydenbøAnnonseartikkel
 (Frydenbø)
 

– Som distributør av fritidsbåter, motorer og tilbehør har vi det travelt hele året. Spesielt på denne tiden, sier daglig leder Erling Svendsen i Frydenbø Marine.

Svendsen styrer det ferskeste tilskuddet i Frydenbø-familien. I 2015 ble Frydenbø Marine en egen forretningsvirksomhet etter å ha blitt skilt ut fra bil.

Fra forhandler til distributør

Frydenbø drev i mange år med distribusjon og salg av fritidsbåter gjennom Frydenbø Båtsenter som ble etablert i 2004. Da Fische Marine ble kjøpt opp i 2012, bestemte Frydenbø å kutte salgsleddet og bli en ren distributør. Det skjedde i 2014.

– Det var en klok beslutning. Det kan by på en rekke utfordringer å fungere både som distributør og forhandler på samme tid, slår Svendsen fast.

 STING: Frydenbø har utviklet en egen merkevare for mindre fritidsbåter.

STING: Frydenbø har utviklet en egen merkevare for mindre fritidsbåter.

I Frydenbø-porteføljen finner vi kvalitetsmerkevarer som Evinrude, Nordkapp og Sting, for å nevne noen. Frydenbø Milpro AS tilbyr gummibåter og RIB-er til politi og militært bruk.

Båt hele året

Det er mye som skal holdes styr på når man er en av Skandinavias største distributører av kvalitet til sjøs. Det holdes et høyt tempo hele året for å møte etterspørselen etter båt og motorer. Rundt 200 forhandlere i hele Skandinavia nyter godt av Frydenbøs ekspertise.

– Det bli mange forhandlermøter utover høsten, forteller Svendsen.

Se også: Frydenbø i hundre

Frydenbø Marine har for tiden 24 ansatte. Tre i Sverige, to i Finland og 19 i Norge. Teknikere, montører, lagermedarbeidere, salg og økonomi, alle sørger for at forhandlerne får det de ber om.

– Noe av det viktigste for oss er god logistikk, sier Svendsen.

Han trekker også frem å yte god service til forhandlerleddet.

– Å levere punktlig er svært viktig for oss. Og at vi har nok kapasitet til enhver tid. En annen ting er at vi hele tiden tilbyr riktige priser til våre forhandlere som gjør at de kan drive butikk. Og at vi gir dem riktig produktsammensetning.

Hva kommer i 2017?

Frydenbø Marine har hovedkontor i et moderne anlegg på Sætre i Hurum ved Oslofjorden. Her har de slipp og monteringsverksted.

– Vi har vel mellom 700-1000 Evinrude på lager nå. Vi får de fleste motorene fraktet via landeveien. Nærheten til fjorden gjør at vi har ypperlige testmuligheter rett utenfor døren.

 MODERNE ANLEGG: Rundt 200 forhandlere i hele Skandinavia nyter godt av Frydenbøs ekspertise. Hovedkontoret ligger i Sætre i Hurum ved Oslofjorden.

MODERNE ANLEGG: Rundt 200 forhandlere i hele Skandinavia nyter godt av Frydenbøs ekspertise. Hovedkontoret ligger i Sætre i Hurum ved Oslofjorden.

Frydenbø har god oversikt over hva som kommer ut på markedet i 2017. Svendsen lover flere nyheter til båtfolket.

– Det kommer båtnyheter fra Nordkapp, Sting og Zodiac. Det er mye å glede seg til, lover han.

Frydenbø har et kjært forhold til merkevarene de distribuerer.

– Vi vil jo forhandle merkevarer vi også kan gå god for, sier han og trekker frem Nordkapp-båtene som eksempel.

Produksjonen startet i Sarpsborg i 1966. Nordkapp er en markedsleder som andre produsenter bruker som standard for egne modeller. Bedriften har tre år på rad hanket inn designpriser for sine båtmodeller.

– Nordkapp oser kvalitet. De har hatt landets beste båtdesignere med på laget hele veien. De har innovative løsninger og utfører hele tiden funksjonelle oppgraderinger, sier Svendsen.

– Som et ekteskap

Å være distributør i en bransje med små marginer og sesongsvingninger, kan være  risikabelt. Service og oppfølging er det som skal til for å lage butikk for egen virksomhet og Frydenbøs forhandlere.

 EVINRUDE: Frydenbø distribuerer merkevarer selskapet kan gå god for.

EVINRUDE: Frydenbø distribuerer merkevarer selskapet kan gå god for.

– Det er som et ekteskap. Vi ønsker at de ringer oss hvis det butter imot. Det er viktig å være løsningsorientert og fleksibel. Styrken er at vi opererer i fire land. Det betyr at vi har flere bein å stå på, sier Svendsen og legger til:

– Målet vårt er å bli sterkere og bedre. Det er ikke kvantiteten som teller, men kvaliteten. Det mener vi Frydenbø vil tjene på i lengden.

– Hva er mest etterspurt hos dere nå?

– Båter mellom fem og ni meter. Skjærgårdsjeeper, daycruisere og vår egen merkevare for mindre fritidsbåter, Sting. De ligger i prisklasser som mange har råd til.

Denne artikkelen er skrevet av Sysla.nos kommersielle avdeling og/eller våre samarbeidspartnere. Syslas redaksjon har ingen befatning med saken.