Höegh LNG bestiller ikke nye fartøy før pengene er på bok

Og innen fem år skal flåten være doblet.

MARITIM 11.10.2016 06:04 Av Susanne Rislå Andersen
 

Det er ikke småpenger administrerende direktør Sveinung J. S. Støhle i Höegh LNG opererer med i oppbyggingen av Oslo-rederiets flåte.

– En flytende importterminal for gass koster 100 millioner dollar. Strategien vår er å ha egenkapitalen på konto når vi gjør bestillingen av en ny, sier Støhle.

– Med fartøy i bestilling kan vi by på kontrakter. Når kontrakten er i havn, kan vi sette i verk kontraheringen av enda et nytt fartøy.

Tatt en tredjedel av markedet

Etter at selskapet droppet satsingen på flytende LNG-anlegg, fokuserer de på segmentet for flytende gassterminaler.

Når deres neste FSRU-nybygg (Floating Storage Regasification Unit) leveres om et par måneder, kaprer Oslo-rederiet nesten tredve prosent av dette markedet.

Da de begynte satsingen, var det ifølge Støhle i et marked som ikke eksisterte. Men han har stor tro på segmentet:

– Tre av fire nye importterminaler for gass har vært flytende de siste årene. Dette er fremtiden. Terminaler på land koster 3-4 ganger mer.

Höegh LNG eier fem av de 22 flytende gassterminalene som er i drift i verden. Snart leveres det en til og ytterligere to er i bestiling.

Fra to gamle LNG-skip

– Vi begynte med to gamle LNG-skip og en balanse på 100 millioner dollar da vi etablerte selskapet for ti år siden.

I dag har oslorederiet en balanse på 1,8 milliarder dollar. I snitt har de vokst med en flytende terminal i året. Klarsignalet for byggingen av sin åttende og foreløpige siste nybygg på Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea, ga rederiet etter å ha sikret seg en 20-års kontrakt i Chile for halvannet år siden.

Flere aktører

Analytikerne i DNB Markets derimot tror konkurransen blir tøffere, og avkastningen dårligere fordi flere vil inn på FSRU-markedet.

– Höegh LNG kan lide av at andre aktører blir mer aggressive. Vi tror marginene minsker i segmentet for flytende gassterminaler, sier shippinganalytiker Petter Haugen i DNB Markets.

Han tror spesielt Golar LNG kan skape hodebry for rederiet.

– Golar LNG kan utnytte det svake shippingmarkedet for LNG til å konvertere noen av LNG-fartøyene til en billigere pris enn kostnaden på et FSRU-nybygg.

Må ta risiko

– Skal vi være i denne bransjen, må vi ta risiko, og vi må ha tatt en posisjon. Men vi kan håndtere risikoen best mulig, sier Höegh-sjefen.

Rederiet inngår kun lange avtaler, og har full utnyttelse på FSRU-flåten.

– Vår filosofi er å ha pengene i boks før vi utvider ytterligere, men med en byggetid på 2,5 år må vi også ligge i forkant. Vi må ha skip i bestilling, ellers vinner vi ikke kontrakter.

Det er ifølge Støhle lett å bli for optimistisk, men han har ingen planer om å senke kontraheringstakten. Støhle tror det er viktig å følge oppstaket kurs:

– Egenkapitalmarkedet kaster penger etter en i gode tider, men det er ingenting å få i dårlige tider. Derfor må man holde seg til manus og den strategien man har valgt.

Flere i bedriften som leser Sysla? Alle som leser mer enn et par saker i uken vil snart måtte betale for tilgang til innholdet vårt. Hvis du ønsker et gunstig tilbud på bedriftsabonnement på Sysla så send oss en epost.