Dette verftet leverer en ny båt for første gang siden 1987

Da reparasjonsmarkedet tørket ut, satset Blokken Skipsverft i Vesterålen på nybygg igjen.

MARITIM 10.10.2016 06:04 Av Susanne Rislå Andersen
 

–  Det er hektisk på verftet nå. I tillegg til nybygget som snart er ferdig, har vi tre fiskefartøy til i ordreboken, sier verftssjef Anders Stoltz-Rasmussen.

I september ble det første nybygget sjøsatt. En milepæl for skipsbyggerne på Blokken Skipsverft. Dette er første båten verftet har bygd på nesten 30 år.

Fakta

Blokken Skipsverft AS
  • Etablert i 1898 under navnet Sortland Aktieverft AS, lokalisert rett utenfor Sortland.
  • Familiebedrift på 4. og 5. generasjon.
  • Verftet driver med reparasjon, vedlikehold og ombygging av fartøy, samt konstruksjoner for oppdrettsnæringen. I tillegg til komplette nybygg til fiskeri- og oppdrettsnæring.
  • Siden 1917 har bedriften hatt eget kraftverk, som produserer nok kraft til å dekke verftets behov.

Om knappe tre uker skal nybygget Oma overleveres. Sist gang det skjedde på Sortland-verftet var i 1987.

Snudde seg mot nybygg

– Da reparasjonsmarkedet gikk nedover for et par år siden, så vi at det var et marked for nye fiskebåter. Vi bestemte oss for at det ville vi satse på.

Den første kontrakten hanket det nord-norske verftet inn hos Austevoll-rederen Arild Sekkingstad. For et drøyt år siden startet byggingen av den nesten 15 meter lange fiskebåten til rundt 15 millioner. Dermed trengte verftsjefen flere folk.

– Vi har hentet inn 10-15 ekstra ansatte det siste året, sier Stoltz-Rasmussen.

Familiebedriften har nå rundt 30 ansatte i sving.

Femte generasjon

Stolt-Rasmussen er femte generasjon på verfet, og 39-åringen har tråkket på området siden han ble født.

Av bedriftens ti aksjeeiere jobber tre aksjonærer på det tradisjonsrike verftet. Blokken Skipsverft har over hundre år lange røtter, fra det ble etablert under navnet Sortland Aktieverft helt på slutten av 1800-tallet.

Verftsjefen er godt fornøyd med utviklingen.

Etter leveringen av Oma skal de neste tre fiskefartøyene leveres mellom jul i år og mars 2018.

Alle båtene bygges fra bunnen av, i verftets eget design. Han forteller at det har gått bra å overføre kompetansen de har fra reparasjonsmarkedet til nybygg.

– Det har likevel vært artig å kunne ta dette et skritt videre.

Tøff konkurranse

Men han medgir at det er tøff kamp om oppdragene.

– Hovedkonkurransen er fra utlandet, men når stålvekta ikke er så høy, ser vi likevel at det ikke blir de store prisutslagene.

Stoltz-Rasmussen estimerer at det går mellom 16.000 og 17.000 arbeidstimer på nybygg av denne størrelsen.

– Siden prisforskjellene ikke blir så store på små prosjekt, ser mange redere det som en fordel å bygge i Norge.

Alle de fire fartøyene i ordre skal til ulike redere.

Foreløpig har ikke nybyggene gitt positivt utslag i regnskapene. 2015 endte med røde tall. Til tross for at driftsinntektene økte fra drøye 18 millioner i 2014 til over 29 millioner i 2015, ble resultatet før skatt svekket fra minus 1,2 millioner i forfjor til minus 3,2 millioner i fjor.

– Når det gjelder tallene for fjoråret, er underskuddet isolert til et stort tap på et prosjekt på reparasjonssiden. 2016 kan jeg ikke si noe om enda, sier Stoltz-Rasmussen.