Frydenbø i hundre

Fra mekanisk verksted til milliardkonsern. Frydenbø fyller 100 år.

FrydenbøAnnonseartikkel
 (Frydenbø)
 

På slutten av 1800-tallet brøt familien Gjøvaag opp fra Reksteren i Tysnes i Sunnhordland. Gjøvaagene var dyktige håndverkere, og Knut og tvillingbroren åpnet en smie i Håkonsgaten i Bergen. Da sønnen Karl Gjøvaag ble voksen, gikk han og tre kompanjonger sammen og stiftet AS Frydenbø Slip & Mek. Værksted. Det skjedde 17. oktober 1916.

Det ble starten på et 100 år langt industrieventyr som har bydd på utfordringer, kriser, suksess, omstillinger og nye forretningsområder.

Omstilling og pågangsmot

Det som begynte med slipp og mekanisk verksted, består i dag av fire forretningsområder: Bil, Marine, Eiendom og Maritim Industri. Virksomheten med slippen på Damsgård dannet grunnlaget for dagens milliardkonsern.

Ettervirkningene etter første verdenskrig rammet norske bedrifter hardt utover 1920-tallet. Men evnen til omstilling reddet arbeidsplassene på Laksevåg. I jubileumsboken «Entusiasme gjennom generasjoner»  skriver forfatter Irina Lee:

«De vanskelige tidene fortsatte gjennom 1920-tallet og ble en prøvelse for bedriften. Den løsningen Frydenbø valgte, skulle vise seg å sette standarden for hvordan selskapet hamlet opp med tøffe tider; de turte å tenke nytt.»

 KNOTTBILEN: Bensin er strengt rasjonert i 1940. Frydenbø utvikler karbidgeneratoren som gjør at biler blir vedfyrte og går på knott.

KNOTTBILEN: Bensin er strengt rasjonert i 1940. Frydenbø utvikler karbidgeneratoren som gjør at biler blir vedfyrte og går på knott.

Nytenkning og pågangsmot fikk også bedriften ut på verdensmarkedet. Det var Karl Gjøvaags sønn, Hans Erik, som i samarbeid med faren tok virksomheten ut i verden og gjorde Frydenbø til en internasjonal aktør. Utviklingen og produksjonen av hydrauliske styremaskiner for skip ble en eventyrlig økonomisk suksess for Frydenbø.

Frydenbø Industri fortsetter i samme spor, og er i dag en ledende leverandør av fremdriftssystemer og service til maritim industri, utfra deres fire lokasjoner langs norskekysten.

Nye muligheter

På 1970-tallet ble det tatt nye grep for å sikre driften mot svingninger i verdensøkonomien og økende konkurranse. Frydenbø ble forhandler av blant annet traktorgravere, anleggsmaskiner og terrengbiler. Senere kom det som mange forbinder med Frydenbø: Volvo.

I 1994 ble Frydenbø forhandler av det svenske bilmerket. Det var dagens eier Knut Herman Gjøvaag som dro avtalen i havn sammen med daværende daglig leder i Frydenbø Bilsenter, Øystein Herland, som i dag er administrerende direktør i Volvo Car Norway.

 FRYDENBØ OG VOLVO: I 1994 blir Frydenbø forhandler for Volvo og Renault i Bergen. I dag er Frydenbø en av landets mestselgende Volvo-forhandlere.

FRYDENBØ OG VOLVO: I 1994 blir Frydenbø forhandler for Volvo og Renault i Bergen. I dag er Frydenbø en av landets mestselgende Volvo-forhandlere.

Satsningen på Volvo har blitt en økonomisk suksess for Frydenbø, som nå har avdelinger i Sogn og Fjordane, Hordaland og Vest-Agder. I 2015, etter betydelig vekst de siste 6 årene, ble Marine skilt ut som egen forretningsenhet for å sikre fortsatt lønnsom utvikling. I dag leverer Frydenbø Marine fritidsbåter og påhengsmotorer til hele det skandinaviske markedet med kjente merkevarer som Evinrude, Nordkapp, Sting og flere til. I tillegg består Marine divisjonen av Frydenbø Milpro AS som leverer gummibåter og RIB’er til militær og profesjonell bruk.

Flytter hjem – og leier ut

Også eiendom ble etter hvert et satsningsområde for konsernet, og Frydenbø er i dag en betydelig aktør innen utleie av næringseiendom i Bergen.

I 1996 ble 10.000 kvadratmeter næringsarealer samlet i Frydenbø Eiendom AS, og samme år kjøpes Minde Allé. Dessuten flytter Frydenbø hjem i 2008 når hovedkontoret flyttes tilbake til Damsgård hvor det hele begynte i 1916. Det flotte nybygget fikk navnet Frydenbø Marina, og vant Eiendomsprisen i Bergen i 2011.

 PRISVINNENDE: Da Frydenbø flyttet tilbake og bygget nye lokaler hvor det hele begynte, ble det bygget hedret med Eiendomsprisen i 2011. Foto: Bjarte Knudsen

PRISVINNENDE: Da Frydenbø flyttet tilbake og bygget nye lokaler hvor det hele begynte, ble det bygget hedret med Eiendomsprisen i 2011. Foto: Bjarte Knudsen

Frydenbø sjekker inn på Dr. Holms Hotel

I 2012 kjøpte eiendomsselskapet seg inn i ærverdige Dr. Holms Hotel på Geilo. Investeringen ble gjort i samarbeid med Berland Invest AS og Nallow AS, der intensjonen for oppkjøpet var tydelig, nemlig å ta vare på og utvikle hotellet og områdene rundt videre. I senere tid har Frydenbø solgt flere fritidsleiligheter i tilknytning til hotellet.

 HØYFJELLSHOTELLET: Ærverdige Dr. Holms Hotel på Geilo.

HØYFJELLSHOTELLET: Ærverdige Dr. Holms Hotel på Geilo.

Til sammen eier og forvalter Frydenbø vel 130.000 kvadratmeter næringslokaler, og har i tillegg egen driftavdeling.

Fra slipp til milliardkonsern

Tredje generasjon, Knut Herman Gjøvaag, er i dag styreleder og eier av Frydenbø Group. Konsernet har virksomhet i hele landet, og er en internasjonal aktør med kunder over hele verden. Det er en sprek 100-åring som feires. I fjor omsatte konsernet for 1,9 milliarder kroner og hadde 500 ansatte.

 KONSERNSJEF: Tor Christian Bringedal ser lyst på fremtiden til Frydenbø Group. Foto: Sean Meling Murray.

KONSERNSJEF: Tor Christian Bringedal ser lyst på fremtiden til Frydenbø Group. Foto: Sean Meling Murray.

Konsernsjef Tor Christian Bringedal i Frydenbø Group ser lyst på fremtiden.

– Det er klart at vi er stolte. Vi er en familieeid virksomhet som har håndtert markedsendringer og utfordrende perioder gjennom 100 år, og vi er ydmyke over å få være med å forvalte konsernets verdier inn i de neste 100 årene.

Bringedal trekker frem evnen til omstilling som en av suksessfaktorene.

– Det handler mye om en organisasjon med korte beslutningslinjer, hvor vekst og markedsutvikling har påkrevd raske beslutninger i en årrekke. Ikke minst handler det om engasjerte og dyktige ansatte. Det er de ansatte som er bedriftens mest verdifulle ressurs.

Denne artikkelen er skrevet av Sysla.nos kommersielle avdeling og/eller våre samarbeidspartnere. Syslas redaksjon har ingen befatning med saken.