Her ligger de i gjennomsnitt 12 dager mellom hver jobb
Vågen i Bergen torsdag. Foto: Susanne Rislå Andersen

Her ligger de i gjennomsnitt 12 dager mellom hver jobb

Mer enn halvparten av forsyningsskipene i spot-markedet på norsk side av Nordsjøen lå torsdag uten arbeid. Dagratene skraper bunnen igjen.

MARITIM 07.10.2016 06:15 Av Gerhard Flaaten
 

– September startet rimelig greit, med 90 prosent utnyttelse av flåten i spot-markedet. Men så har det gått jevnt nedover, sier senioranalytiker Inger-Louise Molvær i Westshore.

Begredelig spot-marked

En spasertur på Bryggen i Bergen gir en god indikasjon på aktiviteten.

Den er laber – spesielt på forsyningsskip-siden.

Fakta

Dette er saken

  • Spot-markedet for offshore-skip har stort sett vært begredelig de siste to årene.
  • Rederne har vært heldige om de har fått dekket driftsutgiftene på de oppdragene de har fått, og penger til å betale renter og avdrag på skipene har de som hovedregel måttet skyte en hvit pinn etter.
  • Det vil si at de fleste rederiene ville gått med tap uansett om de kunne holde skipene i arbeid kontinuerlig, men det er altså dessverre ikke tilfelle.

Meglerhuset Westshore har regnet ut at de 14 forsyningsskipene av 27 totalt som ligger ledige i spot-markedet på norsk side av Nordsjøen, i snitt har vært arbeidsledige i 12 dager.

– Noen har ligget ledige dobbelt så lenge, sier Molvær.

De 16 forsyningsskipene av 46 totalt som er ledige på britisk side, har i snitt vært uten arbeid i 15 dager, ifølge Molvær – og noen av dem har ligget i ro over en måned.

Det gir seg utslag i ratene. De siste slutningene ligger mellom 20.000 og 30.000 kroner i dagrater – godt under halvparten av driftsutgiftene på et forsyningsskip.

– Noen har ligget i opplag 18 måneder

Utviklingen i september. Kilde: Navigator

Dagrateutviklingen i september. Kilde: Navigator

– Desperasjonen etter å skaffe arbeid gjør at eierne vurderer å slå til på stadig lavere rater. Det er enten det eller opplag, sier Molvær.

Hun er helt klar på hva som må til: tilbudssiden må reduseres.

Det vil si flere forsyningssskip i opplagsbøyene enn de 61 norske som ligger der i dag.

Konsolidering – sammenslåing av rederier til større enheter – er også et tema, mener hun, og snakker nå om både norsk og britisk side av Nordsjøen.

– Det er flere enn 30 forskjellige aktører som drifter fartøyene i spot-markedet for forsyningsskip.

Molvær mener det også nå er grunn til å ta en nærmere titt på skipene som har ligget lenge i opplag. De som gikk først i bøyene, har ligget der i halvannet år.

– Spørsmålet er hvor godt de er blitt vedlikeholdt. Desto lenger de ligger i opplag, desto mindre sannsynlig er det at de vil bli å finne i Nordsjøen igjen, skrive Molvær i den siste utgaven av Westshores sitt eget magasin Navigator.

 

Vil du ha maritime nyheter og analyse rett på øret? Sjekk ut podcastene våre under:

Njaal_Saevik-cropSysla Shipping 7: – Det verste har vært å si opp folk

I denne podcasten forteller administrerende direktør Njål Sævik i Havila hvordan han har opplevd det meste krevende året han har hatt i sjefsstolen noensinne.

PedersenmontSysla Shipping 6: – Skraping blir redningen for rigg, men ikke for rederiene

Det er for lite kostbart å ha offshore-skip i opplag til at vi vil se skraping på et nivå som kan bedre markedet, mener Kristoffer Pedersen i Nordea Markets.

FigenmontSysla Shipping 5: – Gjeldsforhandlinger er mer psykologi enn regneark

Hør hva Aage Figenschou, eneleder for det som er igjen av World Wide Supply, og analysesjef Pål Ringholm i Swedbank mener, når vi tar et tilbakeblikk på seks skjebnesvangre måneder som har alt å si for hvordan norske offshore service-rederier vil se ut i fremtiden.

Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener leverandørindustrien har tatt belastningen for en betydelig del av kostnadsreduksjonen i Statoil, og ber staten som største eier ta grep. Les også svaret fra Statoil her.

PArley Augustsson fotoEpisode 3: – Jeg har ikke ligget våken en eneste natt på grunn av 1985
Han bygde opp Norges største offshore-rederi, og kjørte det dundrende konkurs. Hør Parley Augustsson (78) fortelle historien om Balder (klikk under for å spille av her, Itunes-lenke her)

Johan RokstadEpisode 2: – Oljeselskapene bruker samme taktikk i dag som i ’86
Østensjø Rederi kom seg gjennom krisen på 80-tallet ved å godta taps-kontrakter med Shell. Eidesvik måtte legge hele flåten sin i opplag (hør under eller klikk her for å høre i Itunes)


WidingmontEpisode 1: – I løpet av få måneder rykker de inn med store pengesekker

Utlendingene er svært sultne på norsk offshore-tonnasje, sier Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply (hør under eller klikk her for å høre i Itunes).

For å få med deg de neste podcastene med en gang vi legger dem ut, abonnerer du på kanalen “Sysla Shipping”.

Hvis du bruker Itunes, kan du gjøre det ved å klikke på denne lenken og klikke “Abonner”.

Innspill, tips eller tilbakemeldinger? Vi setter stor pris på om du sender en e-post til redaksjonen@sysla.no.

Slik hører du podcastene våre

  • Først: Hvis det passer bedre å høre disse podcastene senere, kan du sende en påminner til deg selv via e-post.
  • Hvis du havnet her via Facebook, kan du lagre denne siden ved å klikke på det grå symbolet nederst på skjermen (illustrasjon her).
  • Du kan høre podcastene direkte fra denne nettsiden, ved å klikke på Play-symbolene i de røde boksene med Sysla Shipping-logo under.
  • Det enkleste, er imidlertid å søke opp podcast-kanalen “Sysla Shipping”. Det kan du gjøre i google eller din foretrukne podcast-klient.
  • Hvis du vil høre den i Itunes, kan du klikke her. Lenken fungerer også hvis du bruker Apple sin podcast-avspiller på mobil eller Ipad.
  • Det enkleste du kan gjøre nå, er å abonnere på kanalen. Da havner også alle de fremtidige episodene automatisk i avspilleren din, og du får beskjed om det når det kommer nye episoder.
  • Du finner også alle episodene på nettsiden vår hos Acast, ved å klikke her.

Kommentarer