Disse trålerne får den nye bergensmotoren om bord

Rolls-Royce skal designe og utstyre to nye hekketrålere som bygges i Spania.

MARITIM 07.10.2016 11:08 Av Susanne Rislå Andersen
 

De to nye fisketrålerne skal bygges på det spanske verftet Freire, og blir spekket med norsk utstyr fra Rolls-Royce.

– Det er svært gledelig med en slik kontrakt. Nå som det er dårlig med kontrakter i supply, er det viktig med kontrakter i andre markeder, slik som fiskeri, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine.

– Gode arbeidstimer

Fartøyene er utviklet for reketråling og bestilt av de to grønlandske rederiene Polar Seafood og Qajaq Trawl.

– Det er også noen stordriftsfordeler for oss ved at de to nybyggene har samme design, sier Wollebæk..

Hun vil ikke røpe verdien på de to kontraktene, men påpeker at det gir arbeid flere steder i landet.

– Med motor fra Bergen, elektro fra Godvik, dekksmaskineri og design fra Sunnmøre, gir dette gode arbeidstimer.

Utviklet i Bergen

Hovedmotoren blir den nyeste Bergen B33:45. Det var den første nye motoren utviklet i Bergen på 13 år da den ble lansert i september 2014.

I høst kom en ny versjon av den modulbaserte motorserien.

– Et produkt som er «100 prosent made in Bergen», sa leder av motorfabrikkens utviklingsavdeling, Thor Humerfelt da Sysla Maritime var hos Bergen Engines tidligere i høst.

Bred leveranse

De 80 meter lange fiskebåtene skal leveres fra det spanske verftet i 2018/2019.

I tillegg til skipsdesign og hovedmotor leverer Rolls-Royce propeller, automasjon, vinsjer, styremaskiner og et elektrosystem til hvert skip.

Rolls-Royce har siden tidlig 1970-talllet designet omtrent 150 fartøy til fiskeindustrien. Dagens ordrebok i dette markedet omfatter nå syv fiskefartøy og to brønnbåter.

Tøff snuoperasjon

Selskapet har vært gjennom flere runder med nedbemanninger for å tilpasse seg den sviktende ordremengden innen offshoresegmentet.

– Det skal mye til for å erstatte supplymarkedet, hvor det ikke kontraheres noe nå.  det er selvsagt gledelig med nye kontrakter i fiskeri, selv om det ikke endrer noe i bemanningssituasjonen vår, sier Wollebæk.

Vi har vært gjennom en stor og tøff snuoperasjonen i Rolls-Royce, nå blir framtiden bestemt av om vi har gjort nok med tanke på markedsutviklingen.