Denne utviklingen kan gi håp for tørrlastrederiene

Ratene i tørrlastmarkedet har økt betydelig fra bunnivåene i vår, men ifølge analytikerne er det fortsatt ingen grunn til å sprette champagnen.

MARITIM 03.10.2016 06:00 Av Ola Myrset
 

Tørrbulkrederiene, som frakter tørre råvarer som kull, jernmalm og korn, er inne i en tung periode.

Lavere etterspørsel på verdensmarkedet, spesielt fra Kina, har redusert behovet for slik transport og sendt fraktratene i kjelleren.

Pilen peker oppover

Den såkalte Baltic Dry-indeksen, som gir et samlet bilde av ratenivået innen tørrbulk, nådde i februar sitt laveste nivå noensinne, med 290 poeng.

Siden da har det imidlertid gått oppover. I dag ligger den på 875 poeng. Det er likevel et hav unna toppnoteringen i mai 2008, da indeksen nådde 11.793 poeng.

– Det ser noe bedre ut. Men det er fortsatt ikke noe å rope hurra for, sier shippinganalytiker Jørgen Lien i DNB Markets.

Han peker på at ratene ligger omtrent på break even-nivå. Det betyr at rederiene knapt tjener penger på å drifte skipene.

Økt handel

Men pilen peker altså oppover. Det skyldes i hovedsak mer handel på verdensmarkedet.

– En viktig årsak er at Kina har økt importen av kull. Det gir større behov for frakt på havet, forklarer Lien.

Danske Markets-analytiker Bjørn Kristian Røed peker på at Kina i det siste også har økt stålproduksjonen. Det gir større etterspørsel etter jernmalm.

– Veksten har vært sterkere enn vi ventet. Det er oppløftende. I tillegg har det gått mye kull fra Colombia og Sør-Afrika, noe som har gitt arbeid til skip i Atlanterhavet, sier Røed.

– Det er mange hjul som har begynt å spinne, sier han.

Ikke friskmelding

De to analytikerne understreker imidlertid at rateoppgangen også skyldes sesongmessige variasjoner. Vår og sommer er vanligvis bedre enn høst og vinter.

De tror det fortsatt vil gå en stund før tørrlastmarkedet kan friskmeldes.

– Jeg mener det først vil begynne å lysne skikkelig i andre halvdel av 2017, sier Røed.