Bader mellom plattformene på verdens første oljecruise

Da offshore-markedet kollapset, vurderte Edda Accomodation å bruke det flytende hotellet til alt fra fangeskip til asylmottak. Nå gir rigg-spotting mersmak.

MARITIM 22.07.2016 17:27 Av Gerhard Flaaten
 

– Det er nok 16 – 17 grader tipper jeg.

Liv Ferkingstad fra Karmøy stikker tærne forsiktig i vannet før hun slenger hele kroppen uti.

– Fantastisk, utbryter hun, og tar noen svømmetak i retning mot helikopterdekket som er tre meter unna.

Fakta

Edda Accomodation og Østensjø

 

Det er nemlig ikke noe vanlig basseng Ferkingstad boltrer seg i denne formiddagen. Men så er det ikke noe vanlig cruise heller: Sammen med Jens Bakke, er hun på plattformsafari i Nordsjøen.

Verdens første, sådan.

– Det er en helt fantastisk opplevelse, sier Ferkingstad.

Klikk her for å se live-sendingen vår fra cruiset tidligere i dag!

Funksjonalitet fremfor luksus

Vannet hun svømmer i pumpes opp rett fra sjøen, og fyller bassenget uten noen form for oppvarming.

Harald (fylte 13 om bord, til venstre) og Magnus (11) Hystad-Haringstad tilbrakte tiden i bassenget, og med å spille basketball mot mannskapet på dekk. Foto: Gerhard Flaaten

Harald (fylte 13 om bord, til venstre) og Magnus (11) Hystad-Haringstad tilbrakte tiden i bassenget, og med å spille basketball mot mannskapet på dekk. Foto: Gerhard Flaaten

Og det er egentlig ganske betegnende for dette cruiset: Her finner du ingen overdådig luksus, casinoer, store kinosaler eller vannsklier.

På Edda Fides, det 130 meter lange flotellet til Haugesund-rederiet Edda Accomodation, går funksjonalitet fremfor luksus.

Les mer om skipet her

Skipet fra 2011 er designet for å huse inntil 600 offshore-arbeidere mens de jobber på olje- og gass-installasjoner til havs.

Bygget for offshore-operasjoner

Det er et avansert offshore-skip, med såkalt DP3, som gjør at fartøyet kan ligge på samme sted i sjøen selv om det skulle være inntil tre meter bølger.

1400 kvadratmeter med dekkplass. Den store, gule konstruksjonen er gangbroen. Foto: Gerhard Flaaten

1400 kvadratmeter med dekkplass. Den store, gule konstruksjonen er gangbroen. Foto: Gerhard Flaaten

Det må det, om de som befinner seg om bord skal komme seg trygt til og fra arbeidsplassen via den 40 meter lange gangbroen, som er bygget for å kompensere for bevegelser i skipet.

 

 

For den gjengse offshore-arbeider, er fartøyet over vanlig standard. Men hvis du kom hit som cruise-turist og forventet vill luksus, ville du blitt skuffet.

Det ser det ikke ut til at noen er blitt.

– Det vi gir her er en opplevelse, og da er passasjerene innforstått med at dette først og fremst er et offshore-skip.

– Over all forventning

Det sier hotellsjef Bjørn Erik Julseth, som har ansvaret for at alt går som det skal under seilasen fra Haugesund til Svolvær, via Molde.

Troll A-feltet. Les mer om hvordan slepet av denne enorme plattformen ut i Nordsjøen ved å klikke på bildet. Foto: Gerhard Flaaten

Troll A-feltet. Les mer om hvordan slepet av denne enorme plattformen ut i Nordsjøen ved å klikke på bildet. Foto: Gerhard Flaaten

Under plattformsafariens første etappe, fikk passasjerene se feltene Edvard Grieg, Johan Sverdrup, Ringhorne, Balder, Oseberg, og ikke minst Troll A.

Og de 60 passasjerene er storfornøyde.

– Tilbakemeldingen vi får er at dette er over all forventning, sier Julset.

Tok en råsjans

Han har lang erfaring fra konvensjonelle cruise-rederier, og sier at det vanlige er å annonsere en ny rute 18  – 24 måneder før første reise.

Klikk på bildet for å se Julseth kommentere kaptein Ole Kjørliens ferdigheter med brannslokkingskanonene på vei inn til Molde.

Klikk på bildet for å se Julseth kommentere kaptein Ole Kjørliens ferdigheter med brannslokkingskanonene på vei inn til Molde.

Plattformsafarien lanserte de seks uker før avgang fra Haugesund, etter å ha diskutert alternativer som asylmottak, fangeskip eller forbedringsanstalt, eskorteskip i farvann med mye pirater og følgeskip for regattaer.

Se flere bilder av livet om bord her

– Vi tenkte at nå gjør vi det bare. Når du tar i betraktning at det er midt i fellesferien, er vi kjempefornøyde med at vi fikk over 100 påmeldte, sier han.

I tillegg til massiv mediedekning i Norge, har cruiset også vekket interesse i utlandet.

– Vi har fått henvendelser fra både engelske og tyske turoperatører, som lurer på når neste cruise er, sier han.

– Gir noen tanker

Om det blir flere, er imidlertid for tidlig å si.

Når skipet kommer til Svolvær skal det huse et filmcrew og selveste Matt Damon frem til midten av august.

Hva som skjer etter det, er ikke godt å si.

Bjørg Bjelland foran Troll C. Foto: Gerhard Flaaten

Bjørg Bjelland foran Troll C. Foto: Gerhard Flaaten

– Men dette gir noen tanker om hvilke muligheter som ligger her, sier Johan Rokstad.

Han er administrerende direktør i selskapet Edda Accomodation, og har ikke klart å holde seg unna nettavisene selv om han er på ferie i Frankrike.

Taper penger på cruiset

Rokstad, som var administrerende direktør i moder-rederiet Østensjø tidligere, er overveldet over responsen i media.

– Det er helt ekstremt, og utrolig gøy, sier han.

Gøy er imidlertid ikke alltid like lett å omsette i klingende mynt.

La sikkerhetsoffiser Magne Jacobsen vise deg rundt på skipet på fem minutter. Klikk på videoen under!

– Det er klart at dette er en kjekk ting å gjøre. Men det er det kommersielle som driver meg, sier han.

Og der er det fortsatt et stykke igjen. For det er ingen tvil om at verdens første olje-cruise i Nordsjøen er et minusprosjekt.

– Det er et forsøk på å finne noen alternativer i et marked som er trist. Men med syv dager i sjøen og noen utgifter som vi eller ikke ville hatt, er det klart at dette ikke går ihop, sier han.

Kan bli flere

Noen av investeringene er imidlertid noe de kan nyte godt av lenge: C-dekket har fått en bar, og de største lugarene er gjort enda større.

– Dette er jo engangskostnader som vi ikke trenger å ta neste gang, sier Rokstad, uten at han vil forskuttere at det blir flere plattformsafarier i Nordsjøen.

Lars-Erik Østerbø og Eva Kathrine Frøisland la like gjerne ferien nordover via Nordsjøen. Klikk på bildet for å se flere! Foto: Gerhard Flaaten

Lars-Erik Østerbø og Eva Kathrine Frøisland la like gjerne ferien nordover via Nordsjøen. Klikk på bildet for å se flere! Foto: Gerhard Flaaten

Tanken om det Rokstad omtaler som “ballast-turer” – å ta med passasjerer mens skipet uansett ville vært i transitt – har han imidlertid stor trp på.

– Det er ikke sikkert vi får til noe like spektakulært som dette, men det blir spennende når vi skal evaluere det vi har gjort her, sier han.

Avlusing av fisk

Det er ikke bare Edda Accomodation som sliter med å skaffe inntekter, og ser mot alternative markeder.

Oversikt over norske offshore-skip som ligger i opplag finner du i Opplagsregisteret

Hør hvordan Østensjø kom seg gjennom krisen på midten av 1980-tallet (klikk her for å høre den i Itunes)

Offshore-rederiet Rem har for eksempel brukt skip til avlusing av oppdrettsfisk, i et forsøk på å skaffe inntekter i et knagert marked.

Vind i vinden

Et marked som imidlertid er blitt langt viktigere for norske offshore-rederier, er offshore vind.

I fjor hentet norske rederier inn mer enn tre milliarder kroner fra dette segmentet.

Flere av de tradisjonelle offshore service-rederiene har sendt tonnasje inn i vindmarkedet.

Selv om ratene er dårligere her enn de har vært offshore, er det for mange ett bedre alternativ enn å legge skipene i opplag.

Østensjø har sågar bestilt nye skip for å betjene vindmarkedet.

To 80 meter lange skip, til en verdi av cirka 400 millioner kroner hver, skal på kontrakt med danske Dong.

Det siste leveres i 2018.

23,2 milliarder

Selv om havvind ikke kan kalles en moden næring, er det ikke lenger småsummer som brukes.

Nylig kom Bloomberg New Energy Finance med sin årlige analyse over investeringer i fornybar energi.

Arnt Even Bøe, tidliger Stavanger Aftenblad-journalist, nå forfatter og kommentator, fortalte historien om feltene underveis. Foto: Gerhard Flaaten

Arnt Even Bøe, tidliger Stavanger Aftenblad-journalist, nå forfatter og kommentator, fortalte historien om feltene underveis. Foto: Gerhard Flaaten

– Det ble investert 23,2 milliarder dollar i havvind i 2015, skrev analytiker Luke Mills skriver i en tweet til Sysla Grønn i januar i år.

Og dette skal bare øke, ifølge vindanalytiker Steen Broust Nielsen i Make Consult.

– Vi anslår en årlig vekst på omkring 20 prosent fremover. Vi ser at flere virksomheter som tradisjonelt har holdt seg innenfor olje og gass nå forsøker å utnytte sin kompetanse innen havvind.

– Ville anbefalt olje-cruise

Om olje-turisme kan bli like stort som offshore vind, er nok heller tvilsomt.

Men skal vi tro Ferkingstad og Bakke i bassenget på Edda Fides, kan det være rom for flere plattformsafarier i fremtiden.

– Jeg ville i alle fall definitivt anbefalt dette, sier Ferkingstad.