Nå er offshore-skipet på vei til plattformsafari i Nordsjøen

Verdens første oljecruise i Nordsjøen er i gang, med like mange mannskap som passasjerer. – Det er dårlig butikk, men de som er med blir godt ivaretatt.

MARITIM 19.07.2016 17:31 Av Gerhard Flaaten
 

– Hvis vi kunne utsatt avgang med to uker, ville vi hatt full båt. Det har rent på med interessenter de siste dagene.

Det sier Bjørn Erik Julseth, hotellsjef i Edda Accomodation, et datterselskap av Haugesund-rederiet Østensjø.

Hotellsjef Bjørn Erik Julseth hilser på cruisets eldste gjest, Kari Sømme (86). Foto: Fredrik Refvem

Hotellsjef Bjørn Erik Julseth hilser på cruisets eldste gjest, Kari Sømme (86). Foto: Fredrik Refvem

Det var godt med plass om bord i selskapets eneste hotell-skip, 130 meter lange Edda Fides, da hun gikk fra kai i Stavanger tirsdag ettermiddag.

– Dårlig butikk

På det tre dager lange oljecruise fra Stavanger via Nordsjøen til Molde, er det 60 mannskap og 62 passasjerer.

På et vanlig cruise-skip, er det dobbelt så mange passasjerer per ansatt om bord.

Fakta

Edda Fides

  • Boligskip som er utstyrt med en teleskop-gangbro for å overføre personell til og fra installasjoner til havs.
  • Gangbroen kompenserer for bevegelser i båten, og kan opererere i en signifikant bølgehøyde på fem meter.
  • Skipet er på 20.323 bruttotonn og 7126 dødvekttonn.
  • Dieselelektrisk fremdriftssystem med seks Wärtsilä generatorsett hver på 2925 kW og Voith Scheider thrustere: 3 x 2500 kW akter, 2 x 2500 kW forut, pluss 2 x 1400 kW tunnel thrustere forut fra Brunvoll.
  • Farten er cirka 10/12 knop.
  • Fører maltesisk flagg og har hjemmehavn Valetta.
Kilde: Selskapets hjemmeside / Båtomtale i Skipsrevyen

– Det er dårlig butikk, men de som er med oss blir godt ivaretatt, sier Jusleth.

Det kan se slik ut – dette er programmet for den første seilasen:

  • Avgang fra Stavanger tirsdag ettermiddag
  • Ankommer Edvard Grieg og Johan Sverdrup onsdag morgen
  • Stopper ved Oseberg-feltet tidlig onsdag kveld
  • Troll-feltet torsdag morgen og formiddag
  • Gjøa-feltet torsdag kveld
  • Ankomst Molde fredag klokken 12

Skipet skal komme helt inn til sikkerhetssonen på 500 meter fra oljeinstallasjonene i Nordsjøen.

30.000 kroner

Mellom oljefeltene er det mat, underholdning og basseng som står på programmet. Med for å fortelle om det turistene ser, er tidligere Aftenbladet-journalist og oljeskribent Arnt Even Bøe, og programkoordinator Tor Egil Fjelde i Maritimt Forum.

30.000 kroner for fire dager og tre netter er prisen på cruisets dyreste lugarer, som det finnes 20 av. Foto: Fredrik Refvem

30.000 kroner for fire dager og tre netter er prisen på cruisets dyreste lugarer, som det finnes 20 av. Foto: Fredrik Refvem

– De dyreste suitene våre koster 30.000 kroner for fire dager og tre netter, mens innvendig-lugarer koster fra 6.000 kroner med full pensjon, sier Julseth, som ikke legger skjul på at verdens første plattformsafari er et tapsprosjekt.

Sysla vil sende live fra ett av feltene på Facebook. Klikk her og lik Sysla på Facebook nå, så blir du varslet når sendingen starter!

– Vi tjener ikke penger på dette. Men vi reduserer tapet, og utnytter tiden frem mot neste oppdrag, sier Julseth.

Edda Fides er nok blant få offshore-skip i verden med egen bar. Denne er bygget ny for anledningen, og befinner seg helt akter på skipet. Dagoberto Pacheco styrer spakene. Foto: Fredrik refvem

Edda Fides er nok blant få offshore-skip i verden med egen bar. Denne er bygget ny for anledningen, og befinner seg helt akter på skipet. Dagoberto Pacheco styrer showet. Foto: Fredrik refvem

Filminnspilling

Hovedgrunnen til at Edda Fides i det hele tatt er i Norge, er nemlig at hun skal huse et filmcrew i Trollfjorden i Nord Norge senere i sommer.

Der skal deler av den kommende Hollywood-storfilmen «Downsizing» med superstjernen Matt Damon i hovedrollen spilles inn.

Lynn Ramos serverer Magnhild Johannessen og Erling Haraldseid, som har vært med skipet fra Haugesund. Foto: Fredrik Refvem

Lynn Ramos serverer Magnhild Johannessen og Erling Haraldseid, som har vært med skipet fra Haugesund. Foto: Fredrik Refvem

Men før det oppdraget starter, skal skipet ha nye tre dagers oljecruise fra Molde via Norskehavet til Svolvær, hvor hun kommer frem 25. juli.

– Du skal ikke se vekk fra at vi gjør dette igjen, sier Julseth.

Verdens første

Knappe fem år gamle Edda Fides er et spesiallaget hotellskip for olje- og gassnæringen til havs.

Da hun ble levert fra Spania i 2011, var hun verdens første ett-skrogsfartøy som var spesiallaget som flotell for olje og gassvirksomhet.

Ofte bygges flotellene som en halvt nedsenkbar borerigg forbundet med produksjonsplattformen med en gangbro.

130 meter lange Edda Fides, med 330 lugarer og plass til over 600 personer om bord, skiller seg fra konvensjonelle floteller nettopp ved at det er et skip.

Oppsigelser

Som alle andre norske offshore-rederier, har Østensjø måttet legge skip i opplag og permittere og si opp ansatte i møte med det voldsomme fallet i aktivitet i oljesektoren.

Oversikt over norske offshore-skip som ligger i opplag finner du i Opplagsregisteret

I år har de lagt sine første skip i opplag, og inntil 40 ansatte mister jobben når rederiet flagger om tre skip Norsk Internasjonalt Skipsregister.

Hør hvordan Østensjø kom seg gjennom krisen på midten av 1980-tallet (klikk her for å høre den i Itunes)