Annonse
Annonse
– Det bør sendes et tydelig politisk signal til Statoil
Sturla Henriksen. Foto: Gerhard Flaaten

– Det bør sendes et tydelig politisk signal til Statoil

– Statoil må slutte å presse leverandørkjeden til å akseptere kontrakter som helt klart ikke er bærekraftige i lengden, sier Sturla Henriksen.

MARITIM 03.06.2016 05:50 Av Gerhard Flaaten
 

– Statoil har en spesiell rolle. De har et spesielt ansvar, og derfor er de også over tid tildelt spesielle privilegier på norsk sokkel. Og med det følger også en spesiell forventning om at de tar ansvaret med å ikke presse leverandørindustrien så langt at de ikke er i stand til å overleve på sikt.

Det sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Han mener Statoil står i fare for å påføre den norske leverandørindustrien alvorlig skade i sin iver etter å kutte kostnader, og får støtte fra Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.

– En betydelig del av den kostnadsreduksjonen Statoil har i dag er med grunnlag i at det er leverandørindustrien som har tatt belastningen. Vi nærmer oss raskt et punkt hvor både kapasiteten og kompetansen i offshore-miljøet vårt når en kritisk grense, sier Henriksen.

I denne podcasten får du høre hvordan Henriksen og Sande mener at et mektig Statoil kan håndteres:

 

Hør tidligere episoder

Hvis du ikke har fått dem med deg, kan du høre de tre første episodene fra Sysla Shipping her:

WidingmontEpisode 1: – I løpet av få måneder rykker de inn med store pengesekker
Utlendingene er svært sultne på norsk offshore-tonnasje, sier Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply (hør under eller klikk her for å høre i Itunes).

Johan RokstadEpisode 2: – Oljeselskapene bruker samme taktikk i dag som i ’86
Østensjø Rederi kom seg gjennom krisen på 80-tallet ved å godta taps-kontrakter med Shell. Eidesvik måtte legge hele flåten sin i opplag (hør under eller klikk her for å høre i Itunes)

PArley Augustsson fotoEpisode 3: – Jeg har ikke ligget våken en eneste natt på grunn av 1985
Han bygde opp Norges største offshore-rederi, og kjørte det dundrende konkurs. Hør Parley Augustsson (78) fortelle historien om Balder (klikk under for å spille av her, Itunes-lenke her)

For å få med deg de neste podcastene med en gang vi legger dem ut, abonnerer du på kanalen “Sysla Shipping”.

Hvis du bruker Itunes, kan du gjøre det ved å klikke på denne lenken og klikke “Abonner”.

Innspill, tips eller tilbakemeldinger? Vi setter stor pris på om du sender en e-post til redaksjonen@sysla.no.

 

Annonse

Kommentarer

Annonse
Annonse