Spøkelsesyachten har ventet på en kjøper i åtte år

PJ-801 skulle bli en av de største og mest luksuriøse yachtene som noensinne hadde vært bygget i Norge.

MARITIM 24.05.2016 05:54 Av Gerhard Flaaten
 

Det var i 2008. Men «PJ World» ligger fortsatt til kai hos Westcon i Florø og ruster.

– Status er at den ligger og venter på en kjøper, sier Sigurd Fanuelsen, tidligere daglig leder for Palmer Johnsen Norway.

Ville bygge i Norge

PJ-801 startet som et prestisjeprosjekt av de sjeldne for den internasjonale yacht-produsenten.

Palmer Johnsen skulle bygge en serie yachter for explorer-markedet, og disse ville de bygge i Norge, hvor den nødvendige kunnskapen var å finne.

Arbeidet startet på Kvina Verft på Angholmen i Kvinesdal i 2008.

Rolls-Royce Marine var arkitektene bak arbeidet, som skulle resultere i en luksusfarkost på 2800 bruttotonn med plass til et mannskap på 27, ifølge superyachts.com.

Egen ubåt

Med en maks-fart på 16,5 knop og en rekkevidde på 17.000 kilometer – nesten en halv runde rundt ekvator, var dette virkelig en båt for dem med dype lommer og en forkjærlighet for luksus.

Når yachten sto ferdig skulle den ha helikopterdekk, kinosal, og egen ubåt.

Svømmebasseng og egen skjønnhetssalong var bare noe av det de 12 gjestene skulle kunne bedrive tiden med om bord.

800 millioner

Kort tid etter byggestart tikket også den første bestillingen inn (saken fortsetter under bildet).

PJWorld-10-07-12-4-10

Slik skulle den ferdige båten se ut. Illustrasjon: Palmer Johnson

Den kom fra milliardæren Yuri Bortsov, som hadde slått seg opp på salg av juice og melk i Russland, ifølge NRK.

Han var villig til å bla opp 800 millioner kroner for den is-klassede farkosten.

Men kort tid etter at han la inn bestillingen, før signaturen var kommet på kontrakten, døde den russiske kjøperen av hjerneslag.

Båten skulle etter planen likevel bygges ferdig på Kvina Verft, men finanskrisen gjorde det vanskelig å finne en ny kjøper.

Havnet i Florø

Og problemene hadde såvidt startet.

Snart havnet Palmer Johnson Norway AS, som skiftet navn til Bremnes Yard, i økonomisk uføre og ble slått konkurs med en kreditorliste på 200 millioner kroner, ifølge Avisen Agder.

Fra høsten 2012 ble det vurdert ulike løsninger for å kunne ferdigstille båten, før den startet på sin ferd langs Vestlandet.

Etter en tur innom Flekkefjord og Halsnøy Verft i Sunnhordland, havnet den knapt halvferdige farkosten hos Westcon Yards Florø i mai 2013.

Seismikk-interesse

Åtte år etter byggestart, ligger det 81 meter lange skipet fortsatt uten kjøper.

Det har imidlertid ikke vært mangel på interessenter.

– Vi har hatt henvendelser fra alt fra seismikk-rederier til folk som vil bruke den til ROV-skip – vi har prøvd alt, sier Fanuelsen.

Men de som vil bygge om båten til et annet formål enn luksusreiser, har måttet forkaste ideene sine etter å ha sett på tegningene.

– Vi har studert alle muligheter for å bruke den til andre ting. Slik båten er bygget kunne den sikkert vært brukt som passasjerbåt, men det blir for dyrt å bygge den fullstendig om. Da er det billigere å bygge nytt, sier Fanuelsen.

Fortsatt håp om salg

Selv om det heldekkende rustlaget utvendig ser avskrekkende ut, er båten i god stand, ifølge ham.

– Den må sparkles før den kan males, og da må den sandblåses først. Det har ingen hensikt å legge på et dekor-strøk nå for at den skal se fin ut.

Innvendig er den malt og godt ivaretatt, sier Fanuelsen, som fortsatt har håp om å få båten solgt.

– Eieren av båten ville ikke ha den liggende her om de ikke hadde planer om å få den solgt, sier han.

– Lekkert skrog

Når det måtte skje, er Westcon i Florø klare til å gjøre båten ferdig, før den vil gå for egen maskin til USA for siste finish, sier sjef ved skipsdivisjonen Terje Totland.

Han mener båten er en god kandidat for ombygging.

– Det er et lekkert skrog, og en veldig rank og fin båt. Det er forskjellig den kan brukes til, sier han.