Det viser Offshore.no riggdata.

– En god del av disse riggene vil bli tatt ut av markedet gjennom skraping, sier rigganalytiker Janne Kverneland i Nordea Markets til Offshore.no.

Ingen jobber nå, lenge til neste

Nedturen i oljebransjen har alt slått knallhardt inn i riggmarkedet. Riggene må parkeres og ansatte mister jobben.

Akkurat nå ligger åtte enheter parkert rundt om på norske verft.

2016 kan fort gi over dobbelt så mange ledige rigger.

I løpet av året kan hele 19 rigger fylle opp norske verft, fordi de er uten jobb. Utsiktene til å få nye kontrakter er håpløse.

– Det er ekstremt få kontrakter å kjempe om, og flåteutnyttelsen har etter det jeg kjenner til ikke vært lavere i nyere tid. Jeg ser ikke noen bedring før i 2018, sier Kverneland.

Gamle rigger blir trolig skrapet

Hun har utarbeidet en egen liste over rigger som står i fare for å måtte skrapes:

  • Bredford Dolphin
  • Leiv Eiriksson
  • West Venture
  • West Alpha
  • West Navigator
  • Songa Trym
  • Songa Delta
  • Songa Dee
  • Transocean Winner

– Riggene som går av kontrakt nå, vil bli lagt til kai en periode, men jeg tror det skal mye til for å reaktivere en gammel rigg på over 30 år. Det er også knyttet risiko til å få riggene godkjent for videre operasjon dersom de må klasses, sier hun.

Med klassing menes riggenes EU-kontroll – SPS.

Dyrt å klasse

En rekke eksempler de siste årene viser nemlig at oppgradering og vedlikehold av rigger i forbindelse med 5-årsklassing har kostet riggselskapene dyrt. Nyere rigger har klart dette helt ned mot 55 millioner dollar, som da Odfjell Drilling klasset Deepsea Atlantic i 2014. Andre prosjekter har sprukket kraftig og kostet over 250 millioner dollar.

Syv av riggene som enten ligger i opplag, eller havner der snart, er nå modne for ny hovedklassing, samtidig som de ikke har jobb etterpå. Dette vil kunne føre til at riggselskapene legger riggen i kaldt opplag eller skraper den for å spare penger.

Et rush av enda flere ledige rigger vil kunne få store konsekvenser, ikke bare ved at riggene parkeres til kai.

Riggselskapene kan bli tvunget til nye permitteringer og nedbemanninger. Det regnes omtrent 220 arbeidsplasser per rigg.

I tillegg kommer alle støttefunksjonene på land. Dermed handler det totalt om flere tusen jobber.

Oversikten viser når riggene går av kontrakt og når neste hovedklassing skal skje.